Arbeidsavtale
Innhold
Mister nattillegg ved avspasering
Jeg jobber 100 % stilling som nattevakt. Når jeg da jobber en helligdag tar jeg tillegget ut som fridag (altså ikke utbetaling). Da trekker arbeidsgiver (KS) nattillegget og det er ca 500 kr for hver avspasert vakt. Dei som jobber dag/aftenvakter må jo avspasere en dagvakt uten å bli trukket kvelds/nattillegg, men det kan jo ikke jeg som bare jobber nattevakter. Kan dette stemme?
Fått tilbud om stilling som ikke finnes
Jeg fikk Feb. 21 tilbud fra N om stilling i nystartet firma. I påvente av dette skulle etablerers, fikk jeg midlertidig kontrakt i en butikk der N også var eier. Nå viser det seg at stilling i nytt firma er et luftslott. Har jobbet i snitt ca 90 % i fjor. Plutselig fikk jeg bare 58 t i januar uten permittering. Jeg har sjekket kontrakten min, den viser seg å mangle stillingsprosent. Har spurt om ny kontrakt og med min. 60 %. Det kan han bare gi meg hvis det er snitt for hele året. Har han lov til dette?
Får ikke lønntillegg pga sykemelding
I arbeidskontrakten min har jeg fast timelønn (190,75 kr/timen) + 2000 kr i ansvarstillegg per måned. Jeg har vært 50-100 % sykmeldt i januar måned og har dermed ikke jobbet mye. Ca 2 uker 50 % sykmeldt, resten 100 % sykmeldt. På lønnslippen min nå ser jeg at jeg IKKE har fått ansvarstillegget på 2000 kr utbetalt. Stemmer dette? Forstår at om jeg er 100 % sykmeldt betales alt fra NAV. Fikk dette tillegget i desember (var da i samme situasjon).
Oppsigelsestid når kontrakt mangler
Jeg har en samboer som har fått ett jobbtilbud og skal derfor si seg opp i jobben han nå har (og har jobbet i de siste 13 årene). MEN, han har ikke arbeidskontrakt på den nåværende jobben, og jeg kommer derfor frem til at da gjelder 15-3(1) - oppsigelsestiden blir en måned, selv om han har vært ansatt i mer enn 10 år. Arbeidsgiver mener han skal ha oppsigelsestid etter 15-3 (2) - altså 3 måneder. Har funnet flere artikler som sier at når det ikke foreligger arbeidsavtale gjelder 1 mnd. Hjelp?
Taper lønn på endret jobbrotasjon
Jeg jobber på anlegg og går vanligvis en 15-13 rotasjon. Men nå på nyåret så skal de bytte rotasjon på meg. Jeg skal da gå over til 4 dager per uke. Problemet mitt da, er at jeg ikke vil få mer en 50 % av lønna. Etter at jeg har jobbet i 13 dager, så må jeg ta fri. Da får ikke jeg begynt på jobb, før de siste ukene i måneden. Det utgjør 75 t. Jeg har en 100 % stilling, og vil da mangle 75 t. Kan bedriften gjøre som de vil? Uten å kompensere for noen ting? Dette gjelder foreløpige bare en mnd.
Arbeidsoppgaver endret etter permisjon
Min kone har vært i mammapermisjon og utvidet permisjon i 1,5 år. Når hun har kommet tilbake på jobb har hennes arbeidsoppgaver endret seg uten at hun har fått beskjed. Hun jobber som renholder på en skole. Hennes arbeidsområde har blitt mye større enn tidligere. Det er 8 nye områder i tillegg til ordinære områder. Hun har godtatt 5 områder, men ønsker ikke 3 ekstra da det vil medføre ekstra arbeid og belastning. Kan de kreve at hun godtar dette?
Kan arbeidsgiver endre avtale om bilgodtgjørelse?
Arbeidsgivers styringsrett. Jobber som serviceingeniør og har i min kontrakt spesifisert fast+km godtgjørelse for bruk av egen bil, som var et viktig utgangspunkt ved ansettelse. Kan arbeidsgiver ensidig endre disse satsene? Ny avtale vil gi meg ca kr 1000 mindre etter skatt pr mnd.
Arbeidsgiver vil sette meg ned i lønn
Arbeidsgiver vil sette meg ned i lønn. Jeg har nå jobbet på samme arbeidsplass i 15 år. Etter som årene har gått har jeg fått bedre stilling og selvfølgelig bedre lønn. Det som nå har blitt problemet er at firma har blitt kjøpt opp for 2 år siden. De skal nå flytte arbeidsplassen og ha inn sine egne ledere. Jeg får bli med på flyttelasset, men må da godta ny stilling og det er ingen lederstilling og må da godta kraftig lønnskutt. Vi snakker 240 000,- i kutt. Har de lov til dette? Hva gjør jeg?
Arbeidsgiver har ikke nok jobb til å fylle stilling
Jeg har en kontrakt på 37,5 timer per uke. Min arbeidsgiver sendte meg 3 beskjeder i løpet av desember at han ikke har jobb for meg. Det betyr at selv om jeg var tilgjengelig for å utføre jobb, var jeg hjemme. I tillegg brukte jeg privat bil i arbeidstiden å reise mellom kontoret og ulike prosjekter. Jeg fikk ikke heller penger fra arbeidsgiver på manglende arbeidsdager og bruk av privat bil i arbeidstiden. Jeg sendte en epost til sjefen med betalingskrav, ble det gjort riktig?