Netthandel

Innhold

Ekstraregning for transport av pakke

30. apr 2020 · spørsmål

Kjøpte varer fra nettbutikk og betalte med frakt. Nå fikk jeg ekstraregning fra transportør uten at jeg har gitt noen form for samtykke til dette. Er det lovlig?

Les mer

Vare fra Tise kom for sent

05. jun 2018 · spørsmål

Jeg avtalte med en som selger brukte varer på appen Tise at hun skulle sende et par sko, og hun lovte at de rakk å komme frem til 17.mai (hele formålet med varen). De kom nå og nå behøver jeg ikke varen. Selger nekter å motta varen i retur og refundere pengene, selv om avtalen rundt kjøper er brutt. Hvilke rettigheter har jeg? Hvis varen sendes i retur, kan hun nekte å gi meg pengene tilbake?

Les mer

Kan selger utstede faktura som er tilbakedatert?

03. mai 2018 · spørsmål

Hvis man har en avtale om 14 dagers betalingsfrist ved kjøp av varer på nett, kan selgeren oppgi fakturadato flere dager før den utstedes? Fakturaen er mottatt elektronisk på e-post.

Les mer

Skriftlig avtale om kjøp av ski?

21. feb 2018 · spørsmål

Jeg la nylig et par ski, montert med bindinger ut på finn.no, og jeg ble raskt kontaktet av en som lurte på om jeg var villig til å selge kun ski, uten binding. Dette sa jeg meg villig til og vi ble enige om en pris på 4000kr, inkl feller. Vi avtalte at han skulle komme å hente skia når han var kommet hjem fra en tur han skulle på. Siden har jeg ikke hørt noe, og kjøper svarer ikke på meldinger sendt gjennom finn.no. Bindinger er demontert og hullene er plugget. Hva gjør jeg nå?

Les mer

Kjøper som ikke henter betalt vare

21. feb 2018 · spørsmål

Solgte en vare på finn.no. Kjøper forhåndsbetalte men henter ikke/ordner frakt. Har purret, men ingenting skjer fra kjøpers side. Kjøper er firma, jeg er privatperson. Hva kan jeg gjøre? Kjøper betalte for over seks måneder siden!

Les mer

Feilbestilling hos NSB

13. feb 2018 · spørsmål

Jeg gjorde en feilbestilling på NSB sine nettsider og bestilte to miniprisbilletter i stedet for èn. Ringte NSB og ifølge dem har jeg ingen angrerett bortsett fra fire timer etter at billettene ble kjøpt, eller så må jeg avbestille. Er dette riktig? Jeg har enda ikke betalt for billettene, så det høres litt rart ut at jeg ikke skal ha noen rettigheter når jeg enda ikke har gjennomført kjøpet. Har NSB rett i dette spørmålet eller må jeg som kunde eller forbruker bare ta tapet?

Les mer