Kostnader med forretningsfører

Publisert: 24.01.2024

Vi bor som en av fire leiligheter i rekke. Per nå eksisterer det en fellesløsning med innbetaling av fellesutgifter. Dette går da hovedsakelig til måking og tømming av septiktank, samt betaling av forsikring på den utvendige bygningsmassen. Utfordringen er at det nå har kommet opp flere spørsmål som krever mer formelle løsninger for styring. Hva bør vi gjøre som en permanent løsning for fremtiden? Vi har tro på et sameie, med en form for forretningsfører. Hva koster dette årlig?

Svar:

Normalt vil det påløpes kostnader med en forretningsfører som tilsvarer ca. 1.000,- kroner per enhet per år. Ved et slikt mindre sameie er det mulig kostnadene vil ligge noe høyere som opp i mot 2.000,- per seksjon.

Forretningsfører vil nok bistå med en tilrettelegging og styring av et sameie, men de saker som styret må behandle etter loven må styret fortsatt ha ansvaret for.

Jeg vil foreslå at dere ser mer om tilbud på forretningsførsel fra både "vanlige" forretningsførere men også regnskapsførere med erfaring med sameier/borettslag, hvilket kan være adskillig billigere.

Med vennlig hilsen, advokat Stig Rune Østgaard

Del denne artikkelen: