Overføring av penger fra norsk AS til utlandet: Beste praksis for kostnadsregistrering
Jeg har bodd i utlandet i 2 år med min familie, og har et aksjeselskap i Norge for rådgivning tjenester til mine kunder i Norge. Jeg sender fakturaer til kunder og få penger til min bank bedriftskonto. Jeg sender penger fra min bank bedriftskonto, i Norge til min konto i utlandet for å leve. Jeg vil ikke registrer penger som gjeld til eier og vil registrer den som kostnad for min tjenester i utlandet. Hva anbefaler meg for å gjøre?
Svar:
Jeg beklager, men en rådgivning basert på disse opplysningene er ikke det ikke mulig å gi. Du beskriver en kompleks situasjon. Jeg tolker det dithen at ditt norske selskap yter tjenester med deg som ansatt. Det norske selskapet er underlagt norske regler, herunder skattebestemmelser. Din avlønning har du som bosatt i et annet land enn Norge, og du må forholde deg til skattereglene i det landet du er bosatt, dvs. oppgi din inntekt og betale din skatt der.