Prestasjon på jobb

Publisert: 27.12.2024
Emneord:

Jeg jobber for et firma som bedriver "callsenter" arbeid. I arbeidet benytter vi et program som kun brukes til arbeid. Ergo det er ikke noen form for private samtaler som blir gjort gjennom dette programmet. I den forbindelse lurer jeg på i hvor stor grad ledelse kan bruke statistikk på telefonen til å evaluere den enkelt ansatte. Er det eksempelvis lov å ta en uformell samtale med en ansatt og forhøre om hvorfor den ansatte ikke presterer på jevnt nivå med andre ansatte?

Svar:

Arbeidsgivers styringsrett er meget omfattende/vidtrekkende. Den tid en står til disposisjon for arbeidsgiver er basert på inngått avtale. Det ligger under arbeidsgivers styringsrett å legge forholdene til rette, men samtidig å styre den ansattes arbeidsinnsats under arbeidsavtalen til de ulike oppgaver og utførelsesmåter som arbeidsgiver finner aktuelle. Samtale er et viktig styringsinstrument for å opparbeide en god relasjon, men samtidig for å kontrollere at de avtalte arbeidsoppgavene utføres og på hvilken måte de utføres. Det er viktig å avdekke om den ansatte har evner og kunnskap til å gjennomføre arbeidsoppgavene på en god måte for å kunne styre og gi oppfølging/kunnskaper om hvorledes arbeidsgiver ønsker at arbeidet skal utføres. Arbeidstaker har plikt til å følge opp instrukser fra arbeidsgiver som ligger innenfor avtalt arbeidsområde. Arbeidsgiver kan også gi instrukser for å få utført arbeide som ligger utenfor de avtalte arbeidsoppgavene, men som anses å ligge innenfor arbeidsgivers styringsrett. Hvis instrukser faller klart utenfor styringsretten, må arbeidsgiver gå til endringsoppsigelse og tilby et utvidet eller annet arbeidsområde. En endringsoppsigelse må være saklig og formelt korrekt for å være gyldig, lik en ordinær oppsigelse. Det vil anses som god ledelse og klart innenfor styringsretten å innkalle en ansatt til en uformell samtale. Normalt er det god ledelse. Under en slik samtale vil det være naturlig å ta opp prestasjon og resultater, med formål å avdekke årsak til avvik fra resultatene som andre ansatte har, og som kan danne en rettesnor for å bli enige om tiltak for å bedre prestasjonen. Dette kalles personalsamtaler og utføres på en god og positiv måte om arbeidsgiver/leder er skolert i gjennomføring av slike samtaler. Men hovedsiktemålet bør være å gjøre arbeidssituasjonen for den ansatte optimal, samtidig som det beste resultat oppnås for arbeidsgiver. Lykke til med oppfølgingen og arbeidsforholdet.

Med vennlig hilsen, advokat Ådne Jareld

Del denne artikkelen: