Må jeg betale fakturaen?
Jeg har et enkeltpersonforetak, som har hatt et gratis abonnement hos NETS. Dette har midlertidig ikke vært brukt, men jeg har glemt å si det opp. Jeg fikk faktura fra dem nå på 200kr fordi abonnementet har begynt å koste 200kr i måneden. Jeg fikk varsel om prisendring 30 dager før endringen, men har ikke sett e-posten. Er det rimelig av dem å kreve betaling for denne fakturaen? Tenker det er logisk at jeg må godkjenne dette.
Svar:
Dersom prisendringen er varslet i forkant, og du ikke har sagt opp avtalen i denne forbindelse så er du trolig forpliktet til å betale. Men; det kommer an på den opprinnelige avtalen som er inngått. Du kan forsøke å bestride kravet ved å forklare situasjonen og se hva de gjør. Siden prisen er lav vil det imidlertid ikke være hensiktsmessig å gå inn i noen tvist rundt dette, i alle fall ikke dersom det er behov for juridisk bistand i saken. Det viktigste for deg nå vil være å få sagt opp abonnementet slik at det ikke påløper ytterligere krav.