Kan arbeidsgiver kreve tilbake for mye utbetalt lønn?

Publisert: 14.12.2023

Min sønn på 17 år har en deltidsjobb. I kontrakten har han fastlønn på 4080,- pr. måned. I mai i år gikk han plutselig opp i lønn til 6990,-. Han spurte daglig leder om dette var riktig, fikk til svar at det skulle de sjekke, men hørte ikke noe mer. Spurte på nytt i august om dette var sjekket men fikk ikke noe mer svar. I oktober fikk han beskjed om at lønna var feil og alt som var betalt ut feil siden mai måtte betales tilbake. Kan arbeidsgiver kreve det av en umyndig?

Det er det som er avtalt som gjelder mellom partene, også størrelsen på lønnen. Ved feilutbetaling kan arbeidsgiver kreve tilbake det for mye betalte. Men arbeidsgiver kan ikke foreta trekk i lønnen med mindre dette er avtalt. Arbeidsgiver må altså fremsette kravet som en ordinær fordring. Da blir det spørsmål om din sønn forsto eller burde forstått om det utbetalte var for meget. Siden dette fortsatte, så kan det jo stilles spørsmål om dette og om det vil være et rettmessig krav for arbeidsgiver å kreve tilbake det utbetalte hvis det er forbrukt/brukt opp. Men det kan altså ikke arbeidsgiver effektuere ved å trekke i lønnen. At sønnen din er umyndig har ikke noe med hans betalingsplikt å gjøre. Men det kan være et moment som kan vektlegges mht om han forsto eller burde forstå at dette var et urettmessig beløp og penger som han ikke kunne forbruke. I og med at din sønn har forespurt i mai, så indikerer dette at han trodde dette var urettmessig. Det samme i august. Men når det ikke kom noe svar og dette bare fortsatte, så kan det helle over mot at han måtte legge til grunn at dette var slik det skulle være. Så hvis han i mellomtiden har forbrukt pengene i glede over disse, så står nok ikke arbeidsgiver så veldig sterkt i sitt tilbakebetalingskrav.

Med vennlig hilsen, advokat Ådne Jareld