Utleier kommer med erstatningskrav etter ett år
Vi var uheldige og mistet noe på kjøkkenbenken, som ga et hakk og merke. Utleier ba oss ved overlevering av leiligheten om å dekke skaden. Leiligheten ble utleid rett etter oss, og vi hørte ikke noe mer fra utleier før ett år senere. Da har utleier innhentet et tilbud for å reparere skaden, og ber oss om å overføre beløpet. I tillegg ber utleier oss om å oppgi depositumskontoen, som vi i utgangspunktet aldri lagde da dette ikke ble etterspurt ved innflytting. Hvordan løser vi dette?
Svar:
Skade utover vanlig slit og elde kan man bli erstatningsansvarlig for. De alminnelige vilkår for erstatning er normalt økonomisk tap, ansvarsgrunnlag og årsakssammenheng. Det må også foreligge tilstrekkelig adekvans eller påregnelighet. Den normale foreldelsesfrist er i utgangspunktet tre år. I dette tilfelle har vel imidlertid utleier kun innhentet et tilbud, han har vel ikke reparert skaden og slik lidt noe økonomisk tap relatert til det? Depositumskonto avtales normalt mellom partene, gjenfinnes normalt i leieavtalen - og opprettes av partene i fellesskap. Forutsatt at vilkårene for erstatning er oppfylt, kan et evt. krav bestå uavhengig depositumskonto eller ikke. Selv ville jeg nok i denne sak enten ha avventet noe - eller i første omgang forsøkt å løse saken i minnelighet.