Erstatning for ødelagt gjerde

Publisert: 25.06.2026

Firmabil med ansatt sjåfør kjørte inn i og skadet vårt gjerde. Sjåføren, bosatt i nabohuset meldte ikke fra til oss. Hendelsen er på film. Firmaets sjef tok kontakt pr. mail etter at vi hadde forsøkt å få fysisk kontakt med sjåføren. Befaring/prisoverslag er innhentet fra et gjerdefirma. Høflig tone fra gjeldende firma, oppleves videre som lite imøtekommende. Konfliktrådet er kontaktet, firmaet ønsker ikke å møte. Råd om videre kommunikasjon for å løse saken ønskes.

Svar:

Har firmaet eller den ansatte avvist kravet? Har dere kontakter bilens forsikringsselskap - og har de avvist kravet? Om intet annet hjelper - vurder å bringe saken inn for namsfogden / forliksrådet. Ved uenighet kan normalt sistnevnte avgjøre tvisten, hvoretter man kan få et tvangsgrunnlag - og slik inndrive pengene. Tvist om dette vil normalt gi krav på rettshjelpsdekning.

Med vennlig hilsen, advokat Bernhard O. Halvorsen jr

Del denne artikkelen: