Erstatning for ødelagt høyttalerutstyr

Publisert: 25.03.2022

Jeg driver et firma som holder på med lydutleie til russ. Vi har hatt et russearrangement der det var utstyr som ble ødelagt. Utstyret som ble ødelagt har kunden skrevet under på en kontrakt at de må erstatte hvis noe går galt. Dette var 4 høyttalerelementer som ble ødelagt, disse har vi kjøpt nye. De krever at de skal få de ødelagte elementene. Har de krav på dette?

Svar:

Hvis kunden har betalt full erstatning som dekker kjøp av nye høyttalere hos dere, så burde kunden få beholde de ødelagte. Erstatning skal generelt dekke konkret tap og ikke medføre berikelse. Dvs. at hvis dere både har fått full betaling og det fortsatt er verdier i de gamle høyttalerne er dette en berikelse som ikke nødvendigvis er rimelig at dere får beholde. Da må ihvertfall kontrakten være veldig klar på dette.

Med vennlig hilsen, advokat Ida Helene Braastad Balke

Del denne artikkelen: