Regler for informasjon og rapportering ved korttidsutleie i sameie
Kan styret i sameiet be om informasjon om hvem leietaker er, og hvor mange døgn som skal leies? Er det kortidsutleie via AirBnb? Er det i så fall krav til hvordan denne informasjonen skal brukes/lagres ift GDPR? Holder det å rapportere 1 gang pr år? Er det en begrensning i antall utleiedøgn for fritidsbolig i et sameie? Kan vedtektene endres til å omfatte kontroll, rapportering og maks utleiedøgn utenom årsmøtet? Kan det stemmes imot, eller sier regelverket at slik er det?
Svar:
Her ville jeg som styre ha kontaktet en advokat for en grundig gjennomgang. Helt generelt og om dette gjelder et eierseksjonssameie finner man i lovens § 24 siste ledd en ny bestemmelse som kan være av interesse. Bakgrunnen var fremveksten av nettbaserte utleietjenester av typen Airbnb som førte til en omfattende utleievirksomhet i enkelte sameier. De nye regler trådte i kraft 1. januar 2020 - og sier at korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig ikke er tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Ovennevnte gjelder dog ikke for sameier hvor alle bruksenhetene brukes som fritidsboliger. Normalt er det ellers seksjonseier, som regel hjemmelshaver - man forholder seg til. Like fullt kan det være praktisk at styret er informert om hvem som beboer seksjonen, slik at denne kan kontaktes direkte ved behov. I vedtektene kan det fastsettes nærmere ordninger også om dette - eks. om godkjenning av leietaker. I så fall kan styret bare nekte godkjenning dersom det foreligger saklig grunn. Vedtektsendring krever normalt 2/3-dels flertall.