Er Fakturaen Sendt?
Er det noe minstekrav til hvordan en faktura skal formidles? Jeg har hatt et bensinkort, der avtalen ble overført til en annen aktør ved årsskiftet. Ved første forfall var jeg to dager for sent med betalingen fordi fakturaen ikke var sendt verken på e-post, brev eller Digipost, og den har heller ikke kommet som e-faktura i nettbanken, selv om de har hatt riktige kontaktdetaljer. Slik det står, eksisterer fakturaen kun på Min Side hos Avida. Er dette tilstrekkelig til å si at de har 'sendt' den til meg?
Svar:
Forskrift om bokføring stiller krav om at en faktura (salgsdokument) skal inneholde følgende opplysninger: Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:
1. Nummer og dokumentasjonsdato,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal
angis i norske kroner.
Forbrukerkjøpsloven § 4 har regler om risikoen for sending av meldinger: "Dersom en part gir melding i samsvar med loven og sender den på en måte som er forsvarlig etter forholdene, og ikke annet fremgår, kan avsenderen gjøre gjeldende at meldingen er gitt i tide, selv om det oppstår forsinkelse eller feil under fremsendingen eller meldingen ikke når frem til den andre parten".
Det er normalt selger som har ansvaret for å sende faktura på en måte som er "forsvarlig etter forholdene". Dersom fakturaen kun er tilgjengelig hos selger eller formidler, så antar jeg at en slik løsning vil kreve en robust forankring i en avtale før en slik løsning anses som tilstrekkelig forsvarlig. Dette må også sees i sammenheng med det som ellers er vanlig praksis og med de tekniske løsninger for sending av faktura som tross alt finnes.