Kjøp og salg av nye gjenstander
Innhold
Kan man heve bilkjøp hvis leveransen er forsinket?
I 2022 bestilte vi en bil via en bilforhandler med leveringstid november 2022. Vi tok kontakt med dem i slutten av november, og fikk bilen har estimert ankomst i mars 2023. Vi tok kontakt med dem igjen, og fikk vi beskjed at bilen befinner seg i Drammen på grunn logistikkproblem. Vi lurer på om vi kan trekke oss fra kontrakten uten noe kostnader til oss.
Feil toll på Internett-kjøp
Kjøpte SUP-brett online mars 21. Ble rot med toll, da avsender hadde skrevet korrekt og for høy kjøpspris på dokumentene. Dette ble rettet og jeg sendte dokumentene til konsulent i FedEx like etter. I desember 2022 kontaktet FedEx meg og de har kreditert meg for toll i 2021, jeg må betale. Jeg spør etter dokumentasjon men konsulent jeg sendte de riktige dokumentene til har sluttet. Ingen spor i systemet. FedEx har krav og tidsfrister til oss. Men de har vel også tidsfrister på sende ut krav?
Får ikke tilbake vare jeg ikke har fått betalt for
Jeg har solgt en vare til et selskap som har gått konkurs uten å ha betalt for varen. Advokaten som styrer boet mener jeg ikke kan få igjen varen, men jeg kan få kjøpe den. Prisen han krever er veldig høy, jeg får heller ikke se varen og aner ikke hva slags stand den er i. Selskapet skylder meg totalt ca 120 000,- men den varen det er snakk om er bare 8000,- Er det ikke rett og rimelig at jeg får igjen varen? Kan en advokat som styrer boet bestemme pris på en maskin han ikke vet noe om?
Kan selger heve kjøpet av klokke?
Fikk tilbud pr. e-post fra forhandler (FH) på en klokke til kr. 115 000. Jeg bekreftet kjøpet pr. e-post. FH opplyste at de ville sende en rabattkode. I e-post fra FH med rabattkode står det at koden kun er gyldig i en time. Timen var allerede utløpt da jeg åpnet e-posten, men jeg gjennomførte kjøpet som ble bekreftet. Dagen etter ble kjøpet hevet av FH. Siden timesfristen ikke ble oppgitt i tilbudet fra FH mener jeg min bekreftelse på kjøpet gjelder og FH må selge meg klokken til avtalt pris?
Hvem skal jeg reklamere til om feilvare?
Jeg ønsker å reklamere på en vare jeg har kjøpt. Kan jeg reklamere direkte til produsent når deres kontaktopplysninger står på varen? Eller må det gå via bedriften jeg kjøpte varen av? Hvis jeg tar dette med bedriften jeg kjøpte varen av regner jeg med at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis denne bedriften tar saken videre med sin leverandør, forholder de seg da til kjøpsloven?
2019-modell bobil var egentlig fra 2018
Kjøpte en bobil av bobilforhandler ny. 2019-modell, første gang registrert 2020. Etter en tid kommer det for dagen at bilen er fortollet inn i Norge august 2018. Spørsmål er da, har jeg kjøpt en bil hvor selge opplyser feil år. Har jeg da mulig betalt for mye? Garanti ? Det var ved garanti jeg oppdaget tvilen på bilens alder. Da fabrikk ikke ville godta reklamasjonen pga at det var en 2018-modell. Bil til nesten 145 m,- Fire måneder etter var pris på innbytte i en større gått ned 3 H,-
Hva skjer hvis elbilen leveres senere enn avtalt?
Har bestilt elbil høsten -21 kontrakten sier antatt levering uke /år -42/22 seneste levering uke/år- 52/22. Hvilke rettigheter har jeg hvis bilen ikke er levert innen uke 52/22?
Må betale mellomlegg for båt
Har havnet i en litt vanskelig situasjon. Skrev en kontrakt på ett kjøp av båt på 2 255 000,-. Fikk ikkje ordnet finansiering og når har selger solgt båten for 2 000 000,- og ønsker at eg betaler mellomlegget på 225 500,-. Noe som kan gjøres her eller er det en tapt sak?
Klage på fiskekjøp
Jeg kjøper fisk fra selger over nettet. Jeg betaler 1500 kr for fiskene og frakt på 400 kr, men når pakken kommer fram er fiskene døde (Kjøpte seg 12 akvariefisker og noen torsker). Torskene hadde rett og slett spist slørhalene og senere dødd. Jeg ville heve kjøpet osv og krevde erstatning for transportutgiftene. Spørsmålet mitt er rett og slett bare om jeg får erstatning for transportutgiftene?
Nettbutikk klarer ikke levere PC
Jeg har kjøpt en bærbar pc fra en norsk nettbutikk på 1700 NOK og jeg betalt pengene ved Vipps og fikk en bestilt godkjenning fra nettbutikken, men akkurat nå de selger denne bærbar pc på 23 000 NOK i nettbutikken og de har sendt en melding til meg at den er gått ut (selv om de har flere i lager og selger at man kan se i nettbutikken) så vi kansellert din bestillingen og betaler tilbake din penger, de lyver i stedet for å si unnskyld. Er noe regler at beskytte kunde rett i denne situasjonen?
Hvem skal lastes for manuell fakturafeil?
For to måneder siden kjøpte jeg et plagg via en nettbutikk. Jeg valgte å betale med faktura og den er oppgjort iht betalingsfristen. Nå har butikken plagget kommer fra gjort en manuell feil slik at faktura er annullert og selskapet som utstedte faktura har gitt beskjed om at jeg har penger til gode (ikke fått disse pengene på konto). Har butikken da krav på å få igjen disse pengene de nå har «overført» til meg?
Føler seg lurt etter laptop-kjøp
Jeg har kjøpt en laptop fra en forhandler. Jeg ble fortalt at det var en demovare som hadde stått 3 måneder i butikken. Da jeg kom hjem oppdaget jeg noen bulker, men tenkte ikke noe mer på det. Noen måneder senere begynte skjermen å flikre, og da oppdaget jeg gjennom lenovo sin garanti at laptopen var fire år gammel. Her har jeg tydelig blitt løyet til og svindlet. Problemet er at jeg ikke har noen håndfaste beviser, og det blir ord mot ord. Hvilke rettigheter har jeg?
Heve bobilkjøp
Vi har kjøpt en bobil som vi ikke er fornøyd med. Vi har måttet fikse radioen selv, da den krevde passord og brukermanual som skulle inneholde passord var ikke i bilen. Vi måtte fikse lås i dørene som ikke var i orden etter utlevering. Madrass manglet, som vi vi selv fiksa bestilling på som vi ikke får glede av pga lang leveringstid. Knapp falt av som måtte bestilles, dør måtte fikses da vi måtte bruke unødvendig makt for å få igjen. Skriftelig mail er sendt der vi ønsker å heve kjøpet. Avvist.
Reklamasjon på drill
Nettbutikk avviser reklamasjonskrav på drill og påstår skrapemerker på siden av metallchuck er tegn på overbelastning frå brukerens side. Noko det åpenbart ikkje er, men snarere tegn på bruk ved trang tilkomst. Deretter påstår dei at forbrukerkjøpsloven §18 ilegger forbrukeren bevisbyrden og fraskriver seg videre bevisplikt. Er dette riktig tolkning av loven? I tillegg har bedriften fått produktet reparert uten samtykke og fakturert for det. Det overasker meg om det er lov.
Får ikke levert stoler som er betalt
Jeg har betalt kr 15 000 for 6 stoler, selskapet har kun levert 3. Selskapet har drevet med systematisk svindel over mange år, mange som meg som har blitt lurt. Namsmannen finner intet til utlegg, fordi penger blir sendt til eiers privatkonto. Eier har ingen privatformue, all formue er registrert på samboeren som VAR styremedlem da jeg kjøpte varene. Kan samboeren bli personlig ansvarlig for ikke å oppfylle plikter som styremedlem? Hvordan går jeg fram? Sender gjerne mer info. ved behov.