Kjøp av nye gjenstander

Innhold

Selskap vil ikke refundere ødelagt vare fordi den er forsvunnet

06. sep 2021 · spørsmål

I mars 2021 kjøpte jeg en tekstilrenser fra et selskap. Etter én gangs forbruk sluttet den å fungere. Etter telefonsamtale ble det sendt sjåfør for å hente tekstilrenseren til reparasjon. Nå sier selskapet at de ikke finner maskinen og kan ikke gjøre noe. Jeg sitter med et tap på 2919,- Hva kan jeg gjøre når selskapet ikke vil refundere beløpet men sier det bare er å vente å se om den dukker opp.

Les mer

Får ikke varene som er bestilt på nett

30. jul 2019 · spørsmål

Jeg har kjøpt en bilstolpakke på Internett. Pakken inneholder bilstol og reisetrille. Fått ordrebekreftelse på det jeg har bestilt. I bekreftelse stod det at mine varer ville bli sendt fra flere lager og dermed komme i flere forsendelser. Bilstol kom levert etter ca 1 uke, og da etterlyste jeg trille, men fikk til svar at pga teknisk feil på nettsiden vil jeg ikke få trille uten å betale 800 kr ekstra. Hvilke rettigheter har jeg?

Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

13. aug 2015 · artikkel

Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

12. aug 2015 · artikkel

Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer

Sen betaling – forsinkelsesrente ved sen betaling

12. aug 2015 · artikkel

Myndighetene fastsetter satsen for forsinkelsesrente for et halvt år av gangen. Er det ikke avtalt betalingsfrist, løper forsinkelsesrenten fra en måned etter at du har fått krav om å betale. Du finner advokater med kompetanse på kjøp, salg og leie på «Finn advokat».
Les mer

Pass på klagefristen ved feil eller mangler

05. aug 2015 · artikkel

Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer

Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel

05. aug 2015 · artikkel

Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer