Reklamasjon på ødelagt printer
02. sep 2022
·
spørsmål
In May 2020 our company bought a wall printer for €35 000 from a German company. We got it only in September 2021, but since then the printer keeps failing and we want to get a full refund for faulty product because company can't fix it. They already had 4 attempts, but the printer is still not working. Almost one year has passed since we got the printer but it still doesn't work. What legal options do we have here?
Les mer
Selskap vil ikke refundere ødelagt vare fordi den er forsvunnet
06. sep 2021
·
spørsmål
I mars 2021 kjøpte jeg en tekstilrenser fra et selskap. Etter én gangs forbruk sluttet den å fungere. Etter telefonsamtale ble det sendt sjåfør for å hente tekstilrenseren til reparasjon. Nå sier selskapet at de ikke finner maskinen og kan ikke gjøre noe. Jeg sitter med et tap på 2919,- Hva kan jeg gjøre når selskapet ikke vil refundere beløpet men sier det bare er å vente å se om den dukker opp.
Les mer
Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder
13. aug 2015
·
artikkel
Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer
Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU
12. aug 2015
·
artikkel
Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer
Sen betaling – forsinkelsesrente ved sen betaling
12. aug 2015
·
artikkel
Myndighetene fastsetter satsen for forsinkelsesrente for et halvt år av gangen. Er det ikke avtalt betalingsfrist, løper forsinkelsesrenten fra en måned etter at du har fått krav om å betale. Du finner advokater med kompetanse på kjøp, salg og leie på «Finn advokat».
Les mer
Pass på klagefristen ved feil eller mangler
05. aug 2015
·
artikkel
Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer
Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel
05. aug 2015
·
artikkel
Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer