Endringer i forbrukerkjøpsloven fra 1. januar 2024
08. feb 2024
·
artikkel
Den 1. januar 2024 trådte flere endringer i forbrukerkjøpsloven i kraft. Endringene gjennomfører et EU-direktiv om forbrukerkjøp. Dette er de viktigste endringene: Strengere vilkår for å kunne avtale avvik på produktet: Skal man avtale avvik på produktet, krever det nå at forbrukeren ble spesielt opplyst om at en bestemt egenskap ved produktet avvek fra kravene, […]
Les mer
Samboer og jeg skal kjøpe ny bil
08. des 2023
·
spørsmål
Jeg og samboer kjøpte en bil sammen for 1 år siden. Bilen kostet 714.000 kr. Vi betalte halvparten hver. Nå skal jeg kjøpe meg ut av bilen for vi/ jeg skal kjøpe bil nr 2 hvor jeg står som eier og betaler. Så spørsmålet er hvor mye jeg har krav på mtp bilen jeg kjøper meg ut fra? Eks: halvparten av hva bilen er verdt nå eller kjøpesum? Eller kan jeg kreve tilbake det jeg har betalt ned på bilen? Ja hva blir riktig her? Vi har ingen kontrakt mellom oss hvis det er relevant.
Les mer
Reklamasjon på ødelagt printer
02. sep 2022
·
spørsmål
In May 2020 our company bought a wall printer for €35 000 from a German company. We got it only in September 2021, but since then the printer keeps failing and we want to get a full refund for faulty product because company can't fix it. They already had 4 attempts, but the printer is still not working. Almost one year has passed since we got the printer but it still doesn't work. What legal options do we have here?
Les mer
Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder
13. aug 2015
·
artikkel
Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer
Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU
12. aug 2015
·
artikkel
Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer
Sen betaling – forsinkelsesrente ved sen betaling
12. aug 2015
·
artikkel
Myndighetene fastsetter satsen for forsinkelsesrente for et halvt år av gangen. Er det ikke avtalt betalingsfrist, løper forsinkelsesrenten fra en måned etter at du har fått krav om å betale. Du finner advokater med kompetanse på kjøp, salg og leie på «Finn advokat».
Les mer
Pass på klagefristen ved feil eller mangler
05. aug 2015
·
artikkel
Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer
Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel
05. aug 2015
·
artikkel
Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer