Reklamasjon

Innhold

Kjøpt ødelagt båt av privatperson

06. sep 2021 · spørsmål

Kjøpte en Bayliner 2355 i våres. Båten skulle være i veldig god stand, bortsett fra noen dårlige sømmer på kalesje. Etter vårpuss ble båten satt på vannet, da startet problemene. Motor går varm, bestiller kran og får båten på land for å bytte impeller. Går fortsatt varm. Bytter termostat, fortsatt varm. Ringer tidligere eier, det viser seg at også han har byttet termostat. Demonterer varmeveksler, syrevasket og ultralydrenset, fortsatt varm. Hva med informasjonsplikten? Han må ha vist om dette!

Les mer

Vil returnere aggressiv valp

14. jan 2021 · spørsmål

Har kjøpt en hund for 3 dager siden og vil tilbakelevere pga aggressivitet mot barn. Har betalt 16 000 kr og har kontaktet oppdretteren i dag, men hun sa at vi kan få bare 5000 kr tilbake. Finnes det ikke en generell kjøpsloven som går over kjøpekontrakt (i kontrakt sies det at vi får ikke noe refundert ). Det er bare 3 dager.

Les mer

Reparasjon av MC tar for lang tid

14. des 2020 · spørsmål

Saken gjelder håndverkstjenester. Jeg har hatt reparasjon på en BMW motorsykkel på verksted. Verkstedet har ikke klart innen rimelig tid (6 måneder) å undersøke, reparere eller fastslå årsaken ved skade på motordelen. Verkstedet tar ikke stilling til saken, selv om AMT mc har sendt verkstedet delen for fysisk kontroll. De har hatt delen i månedsvis, men sier de er for travle til å prioritere dette, men skal ta det når det passer. Nå ønsker jeg å kreve garantirefusjon.

Les mer

Røyklukt i brukt Tesla

10. des 2020 · spørsmål

Eg kjøpte ein tesla model x på auksjon, pga covid var ikkje besiktigelse av bilen mulig. Pris 460 000. Det stod ingenting i annonsa om at det var røykt i bilen, men då eg henta bilen slo den lukta imot meg. E-post til selger for å spørre om kvifor dei ikkje hadde informert om det. Samt korleis ein løyser det. Spurte om dei ville ha bilen sjekk, men det ville dei ikkje. I dag spurte eg korleis dei vil løyse det, bilen skal ozon behandles 18.12 og er ikkje i bruk fram til det. Dei vil heve.

Les mer

Reklamasjon på bilkjøp

10. des 2020 · spørsmål

Jeg har kjøpt bil med garanti for 1 år, men fikk motorhavari, og garantibevis gjelder på beløp kun for 60 000 maks. Så får jeg lov til å bruke reklamasjonsrett og garantien for at kan dekke hele beløp som er 90 000.

Les mer

Kjøpt buss med mange feil

10. des 2020 · spørsmål

Vi kjøpte en buss som i følge annonsen på finn var feilfri. 10 mnd senere når vi selv tok den inn til EU-kontrollen så var det over 20 store feil med den. På kontrakten står det " dersom bussen er i vesentlig dårligere stand enn kjøper har grunn til å forvente, eller dersom selger har oppgitt mangelfulle eller uriktige opplysninger om bussen kan kjøpet heves". Selger nekter å heve kjøpet. Siden det står "selges som den er", hva kan vi gjøre?

Les mer

Klage på fiskekjøp

26. nov 2020 · spørsmål

Jeg kjøper fisk fra selger over nettet. Jeg betaler 1500 kr for fiskene og frakt på 400 kr, men når pakken kommer fram er fiskene døde (Kjøpte seg 12 akvariefisker og noen torsker). Torskene hadde rett og slett spist slørhalene og senere dødd. Jeg ville heve kjøpet osv og krevde erstatning for transportutgiftene. Spørsmålet mitt er rett og slett bare om jeg får erstatning for transportutgiftene?

Les mer

Reklamere på brukt motorsykkel

23. sep 2020 · spørsmål

Kjøpte en motorsykkel brukt for 1 år siden, og motoren har nå havarert. Den ble beskrevet som "godt vedlikeholdt" i annonsen, men fikk ikke med servicehefte av selger. Nå nekter han på bistå med skaden som har oppstått. Har jeg en sak?

Les mer

Vesentlige mangler på bobil

04. sep 2020 · spørsmål

Vi har kjøpt en brukt bobil med forhandler. I ettertid har det kommet frem fra 2 andre forhandler, forrige eier og også ei som var interessert i kjøpe bilen 2 dager før oss, at forhandler vi kjøpte bilen hos IKKE fortalte oss om skaden på bilen. Alle de andre har bekrefta det, men selger påstår han ikke visste. Vi vil heve salget, men han nekter. Hvordan kan han komme unna med å holde viktig info om bilen unna oss og lyve at han ikke visste. 2 ganger før har de prøvd å fikse dør, og en 3. gang nå.

Les mer

Selger vil heve kjøp, nekter prisavslag

03. sep 2020 · spørsmål

Kan jeg kreve en bobil jeg har kjøpt privat bli utbedret, ikke hevet. (Selger ønsker å ta bilen tilbake, men jeg har gjort forandringer som blir kostbart å gjenopprette dersom selger krever det). Begge er enige om at råteskaden er vesentlig. Selger ønsker at jeg hever kjøpet, jeg vil ha skaden utbedret. Kan jeg det?

Les mer

Bilkjøp – mange tvister om bilkjøp

13. aug 2015 · artikkel

Forbrukerrådet mottar også en del klager på håndverkertjenester. Rørleggere kommer dårligst ut på denne delen av klagestatistikken. Misnøye med håndverkertjenester ender ikke sjelden med at forbrukere søker hjelp hos advokat. Årsaken til dette er at tvister om utførelse av håndverksarbeider kan dreie seg om betydelige beløp.   En advokat kan blant annet bistå med hvordan […]
Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

13. aug 2015 · artikkel

Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

12. aug 2015 · artikkel

Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer

Pass på klagefristen ved feil eller mangler

05. aug 2015 · artikkel

Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer

Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel

05. aug 2015 · artikkel

Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer