Er banken erstatningspliktig for mitt tap?
I september 2023 ble jeg kontaktet av DNB angående forsøk på svindel av min konto. I samme chat fikk jeg spørsmål om ett innskudd på kr. 23.000,-. Jeg svarte som sant at det var utbetaling fra et nettcasino. Jeg følte det var en god anledning til å få stoppet spillingen så jeg ba om at de sperret visadelen på kortet mitt. Det gjorde de ikke, og jeg har etter det spilt bort 23 tusen euro. Er banken erstatningspliktig?
Svar:
Banken kan bli erstatningspliktig/eller tape sitt krav om tilbakebetaling dersom de ikke har oppfylt sin kredittvurderingsplikt eller sin avslagsplikt. Dette må imidlertid vurderes konkret i den enkelte sak basert på kredittgrense/hvilke opplysninger banken har innhentet og om det er rimelig at ditt ansvar lempes. Dette er vanskelig å vurdere godt basert på hva du skriver her. Du bør derfor avtale time hos en advokat for en mer konkret vurdering. Eller du kan klage banken inn til Finansklagenemnda for å få en vurdering av saken din der. Se mer info om dette her: https://www.finkn.no/Fagomraader