Handle på Internett

Innhold

Feil toll på Internett-kjøp

19. apr 2023 · spørsmål

Kjøpte SUP-brett online mars 21. Ble rot med toll, da avsender hadde skrevet korrekt og for høy kjøpspris på dokumentene. Dette ble rettet og jeg sendte dokumentene til konsulent i FedEx like etter. I desember 2022 kontaktet FedEx meg og de har kreditert meg for toll i 2021, jeg må betale. Jeg spør etter dokumentasjon men konsulent jeg sendte de riktige dokumentene til har sluttet. Ingen spor i systemet. FedEx har krav og tidsfrister til oss. Men de har vel også tidsfrister på sende ut krav?

Les mer

Hvem må betale fortolling?

14. des 2020 · spørsmål

Dersom en utenlandsk nettbutikk er registrert i det norske VOEC-registeret, men ikke innhenter VAT slik de skal, og kunden får en regning med fortolling - hvem er ansvarlig for å betale regningen?

Les mer

Opplyse om frak-tid i Finn-annonser

11. des 2020 · spørsmål

Jeg har et kort og enkelt spørsmål, hvis jeg selger noe på nett. På Finn for eksempel og kjøper vil ha varen sendt. Og jeg vet at frakt vil ta 2-3 uker, er dette noe jeg må opplyse om fra lovens side? Kjøper vet at den vil bli sendt men ikke noe om hvor lang tid det vil ta. Har heller ikke skrevet i beskrivelsen av varen om hvor lang tid frakt vil ta.

Les mer

Nettbutikk klarer ikke levere PC

15. okt 2020 · spørsmål

Jeg har kjøpt en bærbar pc fra en norsk nettbutikk på 1700 NOK og jeg betalt pengene ved Vipps og fikk en bestilt godkjenning fra nettbutikken, men akkurat nå de selger denne bærbar pc på 23 000 NOK i nettbutikken og de har sendt en melding til meg at den er gått ut (selv om de har flere i lager og selger at man kan se i nettbutikken) så vi kansellert din bestillingen og betaler tilbake din penger, de lyver i stedet for å si unnskyld. Er noe regler at beskytte kunde rett i denne situasjonen?

Les mer

Hvem skal lastes for manuell fakturafeil?

22. sep 2020 · spørsmål

For to måneder siden kjøpte jeg et plagg via en nettbutikk. Jeg valgte å betale med faktura og den er oppgjort iht betalingsfristen. Nå har butikken plagget kommer fra gjort en manuell feil slik at faktura er annullert og selskapet som utstedte faktura har gitt beskjed om at jeg har penger til gode (ikke fått disse pengene på konto). Har butikken da krav på å få igjen disse pengene de nå har «overført» til meg?

Les mer

Får ikke bekreftelse på bestilt vare

05. jun 2020 · spørsmål

Jeg har forhåndskjøpt en vare på 6000 kr + 295 kr i frakt, men selger har ikke sendt kvittering og svarer ikke tilbake lenger. Hva gjør jeg nå?

Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

13. aug 2015 · artikkel

Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

12. aug 2015 · artikkel

Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer

Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel

05. aug 2015 · artikkel

Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer