Handle på Internett
Innhold
Feil toll på Internett-kjøp
Kjøpte SUP-brett online mars 21. Ble rot med toll, da avsender hadde skrevet korrekt og for høy kjøpspris på dokumentene. Dette ble rettet og jeg sendte dokumentene til konsulent i FedEx like etter. I desember 2022 kontaktet FedEx meg og de har kreditert meg for toll i 2021, jeg må betale. Jeg spør etter dokumentasjon men konsulent jeg sendte de riktige dokumentene til har sluttet. Ingen spor i systemet. FedEx har krav og tidsfrister til oss. Men de har vel også tidsfrister på sende ut krav?
Hvem må betale fortolling?
Dersom en utenlandsk nettbutikk er registrert i det norske VOEC-registeret, men ikke innhenter VAT slik de skal, og kunden får en regning med fortolling - hvem er ansvarlig for å betale regningen?
Opplyse om frak-tid i Finn-annonser
Jeg har et kort og enkelt spørsmål, hvis jeg selger noe på nett. På Finn for eksempel og kjøper vil ha varen sendt. Og jeg vet at frakt vil ta 2-3 uker, er dette noe jeg må opplyse om fra lovens side? Kjøper vet at den vil bli sendt men ikke noe om hvor lang tid det vil ta. Har heller ikke skrevet i beskrivelsen av varen om hvor lang tid frakt vil ta.
Nettbutikk klarer ikke levere PC
Jeg har kjøpt en bærbar pc fra en norsk nettbutikk på 1700 NOK og jeg betalt pengene ved Vipps og fikk en bestilt godkjenning fra nettbutikken, men akkurat nå de selger denne bærbar pc på 23 000 NOK i nettbutikken og de har sendt en melding til meg at den er gått ut (selv om de har flere i lager og selger at man kan se i nettbutikken) så vi kansellert din bestillingen og betaler tilbake din penger, de lyver i stedet for å si unnskyld. Er noe regler at beskytte kunde rett i denne situasjonen?
Hvem skal lastes for manuell fakturafeil?
For to måneder siden kjøpte jeg et plagg via en nettbutikk. Jeg valgte å betale med faktura og den er oppgjort iht betalingsfristen. Nå har butikken plagget kommer fra gjort en manuell feil slik at faktura er annullert og selskapet som utstedte faktura har gitt beskjed om at jeg har penger til gode (ikke fått disse pengene på konto). Har butikken da krav på å få igjen disse pengene de nå har «overført» til meg?
Får ikke bekreftelse på bestilt vare
Jeg har forhåndskjøpt en vare på 6000 kr + 295 kr i frakt, men selger har ikke sendt kvittering og svarer ikke tilbake lenger. Hva gjør jeg nå?