Kjøp av brukte gjenstander

Innhold

Klage på feil på gammel bruktbil

16. jan 2023 · spørsmål

Solgte en 18 år gammel bil, der jeg brukte NAF-kontrakt og der det står at bilen selges som forevist uten noen garanti eller bytterett. Selger fraskriver seg ansvar på feil etter salget. Kjøper vil heve kjøpet etter at det har blitt ulyd i bilen. Dette må ha kommet i ettertid da jeg ikke hadde registrert dette i min eie. Han sjekket og prøvekjørte bilen også før salget. Etter min mening så har han ikke krav på heving etter og ha signert en slik kontrakt. Feil i ettertid kan jeg ikke forutse.

Les mer

Mangler ved bruktbil

16. jan 2023 · spørsmål

For 2 år siden kjøpte jeg en bil via merkeforhandler. Bilen ble levert godkjent og med fullstendig servicehefte. Brått fikk jeg motorstans, uten noen form for varsling om det. Viste seg at AC-reim var røket. Tok kontakt med forhandler for 2 mnd siden, og la fram ønske om reparasjon. Dette grunnet reimen skulle vært skiftet samtidig med registerreim, etter bilens og merkes intervall. Dette var ikke blitt gjort, noe de var enig i. De vil ikke ta denne kostnaden på seg. Hva gjør jeg?

Les mer

Tidligere eier glemte å si opp autopass-avtale

14. des 2020 · spørsmål

Hva om noen kjøper brukt bil på auksjon og mange år etterpå får ny eier krav fra gammel eier på bompasseringer som er gjort etter salget der gammel eier har betalt alle passeringer fortløpende pga glemt å ta ut eller fjern brikken . Har gammel eier rett til dette? Skal ny eier betale for gammel eiers glemsomhet?

Les mer

Bilkjøp – mange tvister om bilkjøp

13. aug 2015 · artikkel

Forbrukerrådet mottar også en del klager på håndverkertjenester. Rørleggere kommer dårligst ut på denne delen av klagestatistikken. Misnøye med håndverkertjenester ender ikke sjelden med at forbrukere søker hjelp hos advokat. Årsaken til dette er at tvister om utførelse av håndverksarbeider kan dreie seg om betydelige beløp.   En advokat kan blant annet bistå med hvordan […]
Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

13. aug 2015 · artikkel

Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

12. aug 2015 · artikkel

Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer

Sen betaling – forsinkelsesrente ved sen betaling

12. aug 2015 · artikkel

Myndighetene fastsetter satsen for forsinkelsesrente for et halvt år av gangen. Er det ikke avtalt betalingsfrist, løper forsinkelsesrenten fra en måned etter at du har fått krav om å betale. Du finner advokater med kompetanse på kjøp, salg og leie på «Finn advokat».
Les mer

Pass på klagefristen ved feil eller mangler

05. aug 2015 · artikkel

Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer