Kjøp av tjenester
Innhold
Telenor klarer ikke installere bredbånd
Ble oppringt av Telenor, tilbud om nytt bredbånd. Sa ja. Kontrakt digitalt godkjent 23/6. Fikk mld av installeringsfirma om avtalt tid for installering. Var noe feil med fiber i stolpen/ punktet vært så kunne ikke legge inn. Ny avtale om installasjon, nye folk, hadde ikke hørt om noe feil. Kunne heller ikke legge inn, ingen info fra Telenor. Ringte dem, kunne kansellere avtalen kost 4500.- Spørsmål er: Hvor lenge kan Telenor la meg "henge" i denne kontrakten før jeg kan kansellere kostfritt?
Privatskole krever betaling for ubrukt kurs
Jeg valgte å ha S1 og S2 matte på Akademiet privatistskole i Oslo. Problemet er at jeg har betalt bare for S1 og vil ikke ha S2 matte, men Akademiet sier at jeg må betale 70 % av kurset S1 og S2. Hvordan gir det mening at jeg må betale 70 % av begge kursene når jeg bare vil ha en av dem. Er det lov at en bedrift skal få meg til å betale 70 % av noe som jeg har ikke startet i.
Må man betale faktura som kommer etter to år?
Er det noen krav på når en faktura skal bli sendt ut til kjøper? Fikk en faktura nå angående noe som jeg benyttet meg av for 22 mnd siden. Kom som et sjokk. På en måte føler jeg jo jeg må betale, for det er jo sånn det funker. Men å få en faktura nesten 2 år i ettertid? Er det noen lover om dette?
Må betale mer enn makspris for fjerning av tatovering
Vet ikke om dere kan svare på dette, men jeg prøver. Jeg har avtalt en makspris på behandling med tatoveringsfjerning. Behandleren sa jeg skulle betale maks så og så mye, og etter det skulle jeg få behandling gratis hvis ikke tatoveringen hadde gått bort. Nå har jeg nådd maksprisen og får plutselig beskjed om at de ikke gjør avtaler om pris og at jeg må betale på neste time. Kan de gjøre dette? Har de lov til det når de har sagt at jeg ikke skal betale over en hvis pris?
Klage på elektrofirma
Jeg engasjerte nylig ett elektrofirma for å bytte dimmer til 5 downlights i yttergangen. Først ble det montert feil dimmer, slik at det ikke ble lys i downlightsene. Det ble dermed hentet og montert en annen dimmer. Det ble da lys i taket. 10 min etter elektriker drar dør 2 av 5 downlights. Jeg sender sms til elektrikeren om dette og ber de komme å utbedre. Jeg har også sendt skriftlig reklamasjon. De mener det ikke er grunn for reklamasjon. Kan jeg holde tilbake betaling?
Kan megler kreve betalt for glemte poster?
Ved salg av eiendom, kan megler kreve betaling for poster han har utelatt/glemt etter at oppgjøret er gjennomført?
Pakker som forsvinner i posten
Jeg driver en bedrift som har nettsalg. Benytter posten for levering. Alle mine pakker sendes med sporing. Det sendes som pakke i postkasse. 15 ganger på 9 mnd har pakker blitt borte i postgangen. Enkelte ganger står det til og med at pakken er levert hos mottaker. Stort sett stopper pakkene opp på postens terminal i Lørenskog og kommer aldri til rette. Posten fraskriver seg alt ansvar og har ikke erstatningsplikt når pakkene blir borte. Er det jeg som selger som må erstatte?
Refundert billett fra avlyst tur
November 2021 kjøpte jeg en billett til en tur igjennom linjeforening. I avtale vilkårene står det bare at man forplikter seg å betale uavhengig om man kan komme eller ikke. Arrangøren avlyser turen på eget initiativ ikke pga koronarestriksjoner. Lurer derfor på om hva man har rett på når turen er avlyst på initiativ av arrangør og at det i avtalevilkårene ikke står noe spesifisert om at man ikke får tilbake pengene om det skulle oppstå en eventuell avlysning.
Bilverksted har ødelagt bil
Jeg leverte inn bilen min til verksted 2 år siden. De har ikke gjort noe arbeid på bilen og 1 år inn under oppholdet i verksted så skulle de først flytte på bilen. Bilen har de latt stå urørt og måtte jumpstartes. Det ble startet feil og hovedmodul ble brent. De har også latt bakluken stå åpen etter denne hendelsen og det har blitt kondens og mye elektronikkskade. De har enda ikke reparert noe og ber meg kjøpe delene fordi de ikke har råd. Hvordan burde jeg gå frem?
Svindlet av russeartist
Vi ønsker svar på en henvendelser der vi som en russebuss har blitt svindlet av en russeartist, derav vi har blant annet betalt og fulgt kontrakten vi har fått tilsendt, men vi har ikke fått noe låt og ble ikke prioritert. Er det noe mulighet for å få noe tilbake iht til kjøpsloven eller hvilken lov går dette på? Det hadde vært så supert om du kunne veiledet meg angående hva jeg bør formulere meg til dem.