Kjøp av tjenester

Innhold

Telenor klarer ikke installere bredbånd

16. jan 2023 · spørsmål

Ble oppringt av Telenor, tilbud om nytt bredbånd. Sa ja. Kontrakt digitalt godkjent 23/6. Fikk mld av installeringsfirma om avtalt tid for installering. Var noe feil med fiber i stolpen/ punktet vært så kunne ikke legge inn. Ny avtale om installasjon, nye folk, hadde ikke hørt om noe feil. Kunne heller ikke legge inn, ingen info fra Telenor. Ringte dem, kunne kansellere avtalen kost 4500.- Spørsmål er: Hvor lenge kan Telenor la meg "henge" i denne kontrakten før jeg kan kansellere kostfritt?

Les mer

Privatskole krever betaling for ubrukt kurs

16. jan 2023 · spørsmål

Jeg valgte å ha S1 og S2 matte på Akademiet privatistskole i Oslo. Problemet er at jeg har betalt bare for S1 og vil ikke ha S2 matte, men Akademiet sier at jeg må betale 70 % av kurset S1 og S2. Hvordan gir det mening at jeg må betale 70 % av begge kursene når jeg bare vil ha en av dem. Er det lov at en bedrift skal få meg til å betale 70 % av noe som jeg har ikke startet i.

Les mer

Må man betale faktura som kommer etter to år?

13. jan 2023 · spørsmål

Er det noen krav på når en faktura skal bli sendt ut til kjøper? Fikk en faktura nå angående noe som jeg benyttet meg av for 22 mnd siden. Kom som et sjokk. På en måte føler jeg jo jeg må betale, for det er jo sånn det funker. Men å få en faktura nesten 2 år i ettertid? Er det noen lover om dette?

Les mer

Må betale mer enn makspris for fjerning av tatovering

13. jan 2023 · spørsmål

Vet ikke om dere kan svare på dette, men jeg prøver. Jeg har avtalt en makspris på behandling med tatoveringsfjerning. Behandleren sa jeg skulle betale maks så og så mye, og etter det skulle jeg få behandling gratis hvis ikke tatoveringen hadde gått bort. Nå har jeg nådd maksprisen og får plutselig beskjed om at de ikke gjør avtaler om pris og at jeg må betale på neste time. Kan de gjøre dette? Har de lov til det når de har sagt at jeg ikke skal betale over en hvis pris?

Les mer

Klage på elektrofirma

15. nov 2022 · spørsmål

Jeg engasjerte nylig ett elektrofirma for å bytte dimmer til 5 downlights i yttergangen. Først ble det montert feil dimmer, slik at det ikke ble lys i downlightsene. Det ble dermed hentet og montert en annen dimmer. Det ble da lys i taket. 10 min etter elektriker drar dør 2 av 5 downlights. Jeg sender sms til elektrikeren om dette og ber de komme å utbedre. Jeg har også sendt skriftlig reklamasjon. De mener det ikke er grunn for reklamasjon. Kan jeg holde tilbake betaling?

Les mer

Kan megler kreve betalt for glemte poster?

24. okt 2022 · spørsmål

Ved salg av eiendom, kan megler kreve betaling for poster han har utelatt/glemt etter at oppgjøret er gjennomført?

Les mer

Pakker som forsvinner i posten

25. mar 2022 · spørsmål

Jeg driver en bedrift som har nettsalg. Benytter posten for levering. Alle mine pakker sendes med sporing. Det sendes som pakke i postkasse. 15 ganger på 9 mnd har pakker blitt borte i postgangen. Enkelte ganger står det til og med at pakken er levert hos mottaker. Stort sett stopper pakkene opp på postens terminal i Lørenskog og kommer aldri til rette. Posten fraskriver seg alt ansvar og har ikke erstatningsplikt når pakkene blir borte. Er det jeg som selger som må erstatte?

Les mer

Refundert billett fra avlyst tur

25. mar 2022 · spørsmål

November 2021 kjøpte jeg en billett til en tur igjennom linjeforening. I avtale vilkårene står det bare at man forplikter seg å betale uavhengig om man kan komme eller ikke. Arrangøren avlyser turen på eget initiativ ikke pga koronarestriksjoner. Lurer derfor på om hva man har rett på når turen er avlyst på initiativ av arrangør og at det i avtalevilkårene ikke står noe spesifisert om at man ikke får tilbake pengene om det skulle oppstå en eventuell avlysning.

Les mer

Bilverksted har ødelagt bil

25. mar 2022 · spørsmål

Jeg leverte inn bilen min til verksted 2 år siden. De har ikke gjort noe arbeid på bilen og 1 år inn under oppholdet i verksted så skulle de først flytte på bilen. Bilen har de latt stå urørt og måtte jumpstartes. Det ble startet feil og hovedmodul ble brent. De har også latt bakluken stå åpen etter denne hendelsen og det har blitt kondens og mye elektronikkskade. De har enda ikke reparert noe og ber meg kjøpe delene fordi de ikke har råd. Hvordan burde jeg gå frem?

Les mer

Svindlet av russeartist

25. mar 2022 · spørsmål

Vi ønsker svar på en henvendelser der vi som en russebuss har blitt svindlet av en russeartist, derav vi har blant annet betalt og fulgt kontrakten vi har fått tilsendt, men vi har ikke fått noe låt og ble ikke prioritert. Er det noe mulighet for å få noe tilbake iht til kjøpsloven eller hvilken lov går dette på? Det hadde vært så supert om du kunne veiledet meg angående hva jeg bør formulere meg til dem.

Les mer

Endringer i pakkereiseloven

03. aug 2018 · artikkel

Loven gjennomfører EUs pakkereisedirektiv – 2015/2302/EU, og pakkereiseloven 1995 opphevet. Kort om den nye loven Loven gjelder «pakkereise» (§ 6) og «sammensatt reisearrangement» (§ 7), noe som betyr at loven omfatter mer enn 1995-loven. Det er blant annet økte krav til næringsdrivendes opplysningsplikt. En av konsekvensene er at kostnader det ikke er opplyst om knyttet […]
Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

13. aug 2015 · artikkel

Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

12. aug 2015 · artikkel

Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer

Sen betaling – forsinkelsesrente ved sen betaling

12. aug 2015 · artikkel

Myndighetene fastsetter satsen for forsinkelsesrente for et halvt år av gangen. Er det ikke avtalt betalingsfrist, løper forsinkelsesrenten fra en måned etter at du har fått krav om å betale. Du finner advokater med kompetanse på kjøp, salg og leie på «Finn advokat».
Les mer

Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel

05. aug 2015 · artikkel

Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer