Kjøp av tjenester

Innhold

Pakker som forsvinner i posten

25. mar 2022 · spørsmål

Jeg driver en bedrift som har nettsalg. Benytter posten for levering. Alle mine pakker sendes med sporing. Det sendes som pakke i postkasse. 15 ganger på 9 mnd har pakker blitt borte i postgangen. Enkelte ganger står det til og med at pakken er levert hos mottaker. Stort sett stopper pakkene opp på postens terminal i Lørenskog og kommer aldri til rette. Posten fraskriver seg alt ansvar og har ikke erstatningsplikt når pakkene blir borte. Er det jeg som selger som må erstatte?

Les mer

Refundert billett fra avlyst tur

25. mar 2022 · spørsmål

November 2021 kjøpte jeg en billett til en tur igjennom linjeforening. I avtale vilkårene står det bare at man forplikter seg å betale uavhengig om man kan komme eller ikke. Arrangøren avlyser turen på eget initiativ ikke pga koronarestriksjoner. Lurer derfor på om hva man har rett på når turen er avlyst på initiativ av arrangør og at det i avtalevilkårene ikke står noe spesifisert om at man ikke får tilbake pengene om det skulle oppstå en eventuell avlysning.

Les mer

Bilverksted har ødelagt bil

25. mar 2022 · spørsmål

Jeg leverte inn bilen min til verksted 2 år siden. De har ikke gjort noe arbeid på bilen og 1 år inn under oppholdet i verksted så skulle de først flytte på bilen. Bilen har de latt stå urørt og måtte jumpstartes. Det ble startet feil og hovedmodul ble brent. De har også latt bakluken stå åpen etter denne hendelsen og det har blitt kondens og mye elektronikkskade. De har enda ikke reparert noe og ber meg kjøpe delene fordi de ikke har råd. Hvordan burde jeg gå frem?

Les mer

Svindlet av russeartist

25. mar 2022 · spørsmål

Vi ønsker svar på en henvendelser der vi som en russebuss har blitt svindlet av en russeartist, derav vi har blant annet betalt og fulgt kontrakten vi har fått tilsendt, men vi har ikke fått noe låt og ble ikke prioritert. Er det noe mulighet for å få noe tilbake iht til kjøpsloven eller hvilken lov går dette på? Det hadde vært så supert om du kunne veiledet meg angående hva jeg bør formulere meg til dem.

Les mer

Russebuss har fått sak i forliksrådet

24. mar 2022 · spørsmål

Vi er 27 jenter som var på buss sammen i fjor og vurderte å leie aggregat. Vi tok kontakt med et firma og avtalte (meldinger + telefon) at de skulle komme og se på bussen. Ett år senere får vi beskjed fra forliksrådet at vi skylder firmaet 26 000 for at de bestilte produkter de hadde planlagt å bruke på oss. De mener også at de har sendt fakturaer og purringer, men representanten fra bussen mener hun ikke har fått noe. Ingenting ble signert og vi leide aldri aggregatet. Hva burde vi gjøre?

Les mer

Uenighet om betaling for bryllupslokale

23. nov 2021 · spørsmål

Vi har nylig hatt en bryllup og i den forbindelse er vi uenige i regningen fra selskapslokale. Vi har klagd og er uenige, men er det noen måte å løse dette på enn at vi må betale for noe vi er uenige i?

Les mer

Kan en transporttjeneste nekte noen transport?

27. mai 2021 · spørsmål

En venn av meg er avhengig av transport med ferje for å handle, dra til lege, besøke venner osv. Dette er ei ferje som blir drevet økonomisk privat men som også tar seg av det lokale transportbehovet for alle, altså en offentlig transporttjeneste. Denne vennen har nå blitt nektet transport pga. utilbørlig verbal oppførsel. Det er blitt gitt en disp. for ferjedrift for å gi et tilbud for allmennheten. Kan de da med en telefonsamtale nekte min venn å kjøpe denne tjenesten?

Les mer

Fått altfor høy faktura fra håndverker

30. mar 2021 · spørsmål

Sommeren 2018 fikk jeg utført håndverkstjeneste i min bolig. Før arbeidene ble startet fikk jeg et muntlig kostnadsoverslag på 80 000,-kr. Jeg mottok en faktura på dette beløpet som jeg betalte høsten 2018. Den 22.mars i år (2021) kom ytterligere en faktura på nesten 87 000,- kr for arbeid og tjeneste levert i mai 2018. Mitt spørsmål er om dette kan være riktig? Summen er da blitt over dobbelt så mye som overslaget jeg fikk, og i tillegg kommer dette over 2 år etter at arbeidet er ferdig.

Les mer

Overraskende strømregning

26. mar 2021 · spørsmål

Har over flere år betalt en stipulert sum for strømmen, pga. et nytt system hvor firmaet ikke klarte å hente ut nøyaktig forbruk. Nå har jeg fått regning på 10 000 da firmaet plutselig har kunnet få oversikt over forbruket tilbake for alle disse nevnte årene. De har aldri informert om at de har benyttet stipulert sum, før denne regning nå kom (med flere post-it lapper og unnskyldninger for en så stor regning). Kan de gjøre dette? Er dette lovlig?

Les mer

Hvordan klage på frisør?

25. mar 2021 · spørsmål

Jeg ønsket å farge håret og dro til en privat frisør. Vi hadde en avtale om pris og farge som ble illustrert med et bilde. Vi var to venninner som ønsket å benytte oss av et tilbud på 1500 kr som hun hadde. Hun sa at det tok en runde å få til denne fargen. Da vi ble ferdig var ikke resultatet i nærheten av bildet vi viste fram og prisen sa hun var for to runder, altså 2500kr. Hun svindlet oss på pris og resultat. I tillegg ga hun oss heller ikke kvittering og ba oss vippse mannen.

Les mer

Endringer i pakkereiseloven

03. aug 2018 · artikkel

Loven gjennomfører EUs pakkereisedirektiv – 2015/2302/EU, og pakkereiseloven 1995 opphevet. Kort om den nye loven Loven gjelder «pakkereise» (§ 6) og «sammensatt reisearrangement» (§ 7), noe som betyr at loven omfatter mer enn 1995-loven. Det er blant annet økte krav til næringsdrivendes opplysningsplikt. En av konsekvensene er at kostnader det ikke er opplyst om knyttet […]
Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

13. aug 2015 · artikkel

Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

12. aug 2015 · artikkel

Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer

Sen betaling – forsinkelsesrente ved sen betaling

12. aug 2015 · artikkel

Myndighetene fastsetter satsen for forsinkelsesrente for et halvt år av gangen. Er det ikke avtalt betalingsfrist, løper forsinkelsesrenten fra en måned etter at du har fått krav om å betale. Du finner advokater med kompetanse på kjøp, salg og leie på «Finn advokat».
Les mer

Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel

05. aug 2015 · artikkel

Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer