Kjøp av tjenester
Innhold
Pakker som forsvinner i posten
Jeg driver en bedrift som har nettsalg. Benytter posten for levering. Alle mine pakker sendes med sporing. Det sendes som pakke i postkasse. 15 ganger på 9 mnd har pakker blitt borte i postgangen. Enkelte ganger står det til og med at pakken er levert hos mottaker. Stort sett stopper pakkene opp på postens terminal i Lørenskog og kommer aldri til rette. Posten fraskriver seg alt ansvar og har ikke erstatningsplikt når pakkene blir borte. Er det jeg som selger som må erstatte?
Refundert billett fra avlyst tur
November 2021 kjøpte jeg en billett til en tur igjennom linjeforening. I avtale vilkårene står det bare at man forplikter seg å betale uavhengig om man kan komme eller ikke. Arrangøren avlyser turen på eget initiativ ikke pga koronarestriksjoner. Lurer derfor på om hva man har rett på når turen er avlyst på initiativ av arrangør og at det i avtalevilkårene ikke står noe spesifisert om at man ikke får tilbake pengene om det skulle oppstå en eventuell avlysning.
Bilverksted har ødelagt bil
Jeg leverte inn bilen min til verksted 2 år siden. De har ikke gjort noe arbeid på bilen og 1 år inn under oppholdet i verksted så skulle de først flytte på bilen. Bilen har de latt stå urørt og måtte jumpstartes. Det ble startet feil og hovedmodul ble brent. De har også latt bakluken stå åpen etter denne hendelsen og det har blitt kondens og mye elektronikkskade. De har enda ikke reparert noe og ber meg kjøpe delene fordi de ikke har råd. Hvordan burde jeg gå frem?
Svindlet av russeartist
Vi ønsker svar på en henvendelser der vi som en russebuss har blitt svindlet av en russeartist, derav vi har blant annet betalt og fulgt kontrakten vi har fått tilsendt, men vi har ikke fått noe låt og ble ikke prioritert. Er det noe mulighet for å få noe tilbake iht til kjøpsloven eller hvilken lov går dette på? Det hadde vært så supert om du kunne veiledet meg angående hva jeg bør formulere meg til dem.
Russebuss har fått sak i forliksrådet
Vi er 27 jenter som var på buss sammen i fjor og vurderte å leie aggregat. Vi tok kontakt med et firma og avtalte (meldinger + telefon) at de skulle komme og se på bussen. Ett år senere får vi beskjed fra forliksrådet at vi skylder firmaet 26 000 for at de bestilte produkter de hadde planlagt å bruke på oss. De mener også at de har sendt fakturaer og purringer, men representanten fra bussen mener hun ikke har fått noe. Ingenting ble signert og vi leide aldri aggregatet. Hva burde vi gjøre?
Uenighet om betaling for bryllupslokale
Vi har nylig hatt en bryllup og i den forbindelse er vi uenige i regningen fra selskapslokale. Vi har klagd og er uenige, men er det noen måte å løse dette på enn at vi må betale for noe vi er uenige i?
Kan en transporttjeneste nekte noen transport?
En venn av meg er avhengig av transport med ferje for å handle, dra til lege, besøke venner osv. Dette er ei ferje som blir drevet økonomisk privat men som også tar seg av det lokale transportbehovet for alle, altså en offentlig transporttjeneste. Denne vennen har nå blitt nektet transport pga. utilbørlig verbal oppførsel. Det er blitt gitt en disp. for ferjedrift for å gi et tilbud for allmennheten. Kan de da med en telefonsamtale nekte min venn å kjøpe denne tjenesten?
Fått altfor høy faktura fra håndverker
Sommeren 2018 fikk jeg utført håndverkstjeneste i min bolig. Før arbeidene ble startet fikk jeg et muntlig kostnadsoverslag på 80 000,-kr. Jeg mottok en faktura på dette beløpet som jeg betalte høsten 2018. Den 22.mars i år (2021) kom ytterligere en faktura på nesten 87 000,- kr for arbeid og tjeneste levert i mai 2018. Mitt spørsmål er om dette kan være riktig? Summen er da blitt over dobbelt så mye som overslaget jeg fikk, og i tillegg kommer dette over 2 år etter at arbeidet er ferdig.
Overraskende strømregning
Har over flere år betalt en stipulert sum for strømmen, pga. et nytt system hvor firmaet ikke klarte å hente ut nøyaktig forbruk. Nå har jeg fått regning på 10 000 da firmaet plutselig har kunnet få oversikt over forbruket tilbake for alle disse nevnte årene. De har aldri informert om at de har benyttet stipulert sum, før denne regning nå kom (med flere post-it lapper og unnskyldninger for en så stor regning). Kan de gjøre dette? Er dette lovlig?
Hvordan klage på frisør?
Jeg ønsket å farge håret og dro til en privat frisør. Vi hadde en avtale om pris og farge som ble illustrert med et bilde. Vi var to venninner som ønsket å benytte oss av et tilbud på 1500 kr som hun hadde. Hun sa at det tok en runde å få til denne fargen. Da vi ble ferdig var ikke resultatet i nærheten av bildet vi viste fram og prisen sa hun var for to runder, altså 2500kr. Hun svindlet oss på pris og resultat. I tillegg ga hun oss heller ikke kvittering og ba oss vippse mannen.