Handle på Internett
Innhold
Feil toll på Internett-kjøp
Kjøpte SUP-brett online mars 21. Ble rot med toll, da avsender hadde skrevet korrekt og for høy kjøpspris på dokumentene. Dette ble rettet og jeg sendte dokumentene til konsulent i FedEx like etter. I desember 2022 kontaktet FedEx meg og de har kreditert meg for toll i 2021, jeg må betale. Jeg spør etter dokumentasjon men konsulent jeg sendte de riktige dokumentene til har sluttet. Ingen spor i systemet. FedEx har krav og tidsfrister til oss. Men de har vel også tidsfrister på sende ut krav?
Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder
Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer
Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU
Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer
Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel
Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer