Er jeg dekket av arbeidsmiljøloven i mitt oppdragsforhold?
Jeg eier og driver et firma som har hatt en oppdragskontrakt med et annet firma siden 1995. Det er seks måneders oppsigelsestid i kontrakten. Jeg har nå sagt opp, og dette er ikke blitt godt mottatt, noe som har skapt en vanskelig situasjon. Regnes jeg som arbeidstaker eller konsulent? (Jeg har faste oppgaver og fast arbeidstid). Kan jeg kreve redusert oppsigelsestid til tre måneder? Jeg har forstått det slik at arbeidsmiljøloven overstyrer kontrakter for ansatte, men hva gjelder for meg?
Svar:
Avtaler må holdes. Ditt firma som er et AS er forpliktet til å oppfylle kontrakten, herunder 6 måneders varsel. Din situasjon er et forhold mellom ditt AS og deg selv personlig. Forholdet mellom oppdragsgiver og ditt as, er ikke personrelatert og gir ikke deg noen "posisjon" ut fra din situasjon som arbeidstaker hos ditt AS. Hvis du slutter i ditt as, må ditt as finne en annen/noen andre som kan utføre de oppgaver som det er inngått avtale om med oppdragsgiver, med mindre det er betinget i oppdragsavtale at du MÅ uføre de oppgavene som er avtalt. Hvis ditt as bryter avtalen, vil ditt AS bli erstatningsansvarlig for kontraktsbrudd. Hvorledes det skal løses, må finne sin løsning i oppdragsavtalen og i de alminnelige kontraktsrettslige grunnsetninger.