Får ikke lønntillegg pga sykemelding
I arbeidskontrakten min har jeg fast timelønn (190,75 kr/timen) + 2000 kr i ansvarstillegg per måned. Jeg har vært 50-100 % sykmeldt i januar måned og har dermed ikke jobbet mye. Ca 2 uker 50 % sykmeldt, resten 100 % sykmeldt. På lønnslippen min nå ser jeg at jeg IKKE har fått ansvarstillegget på 2000 kr utbetalt. Stemmer dette? Forstår at om jeg er 100 % sykmeldt betales alt fra NAV. Fikk dette tillegget i desember (var da i samme situasjon).
Svar:
Det er det som er avtalt som gjelder i et arbeidsforhold. Jeg forstår din beskrivelse slik at det er avtalt at du har et gitt ansvar i din stilling, og så lenge dette ansvaret tilligger din stilling, så vil du ha krav på dette tillegget. Din avtale kan kun endres ved en endringsoppsigelse. Din arbeidsgiver må altså si opp denne delen av din stilling for å gjøre tilsvarende lønnsmessige endringer. Du må altså ha mottatt en formriktig oppsigelse som er saklig begrunnet ut fra bedriftens og ditt forhold sett under ett for ansvarstildeling for din stilling. Slik jeg forstår, så har du ikke mottatt en formriktig og saklig endringsoppsigelse. Det er derfor ikke anledning for din arbeidsgiver å fjerne det avtalte tillegget. Et annet forhold er at en endringsoppsigelse under en sykemelding vil bli ansett å være begrunnet i sykemeldingen og derved være ugyldig med mindre arbeidsgiver dokumenterer med overbevisning at det ikke var sykmeldingen som var årsaken til endringsoppsigelsen. Men uansett må de formelle kravene til fremgangsmåte ved en endringsoppsigelse være fulgt, og siden du ikke har hørt noe, så er ikke det tilfelle slik at selv om arbeidsgiver skulle hatt sine gode grunner, så ville endringsoppsigelsen være ugyldig pga de formelle feilene. Så, hvis dette er en bevisst handling fra arbeidsgivers side, så vil arbeidsgiver også være erstatningsansvarlig for dette bruddet på arbeidsmiljølovens bestemmelser, om det forholder seg slik som jeg har lagt til grunn ovenfor.