Bekymret for HMS i vikariat

Publisert: 24.06.2026

Jeg jobber gjennom vikarbyrå med kabler. Det blir mye synlig plast-/fiberstøv på klærne våre under arbeid, og jeg er bekymret for innånding av partikler. På min første arbeidsdag jobbet vi en 12-timers vakt uten ventilasjon. Det var mye støv og sterk lukt fra maling/kjemikalier. Ingen brukte støvmaske eller åndedrettsvern. Kan dette gi grunnlag for erstatning eller være et brudd på HMS-regler?

Svar:

Slik du beskriver det fremstår dette som brudd på arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiver har en plikt til å sikre fullt forsvarlig arbeidsmiljø og feks nødvendig verneutstyr ved støv- og kjemikalieeksponering. At ingen fikk åndedrettsvern under en 12-timers vakt uten ventilasjon, kan være i strid med dette.

Ansvaret er delt: Vikarbyrået er din formelle arbeidsgiver, men fiberfirmaet har HMS-ansvar for det som skjer på deres arbeidsplass. Begge kan holdes ansvarlige.

Jeg anbefaler deg å melde fra til vikarbyrået skriftlig, eventuelt melde fra til Arbeidstilsynet (kan gjøres anonymt), og å oppsøke lege ved symptomer, og be om at yrkesmessig eksponering journalføres.

Hvis du ønsker en nærmere vurdering av din sak fra en advokat, kan du ta kontakt med den advokatvakten som ligger nærmest der du bor. Mer informasjon om advokatvakten finner du her: https://advokatenhjelperdeg.no/advokatvakten/

Med vennlig hilsen, advokat Torbjørn Evjenth

Del denne artikkelen: