Arbeidsoppgaver endret etter permisjon

Publisert: 24.01.2022

Min kone har vært i mammapermisjon og utvidet permisjon i 1,5 år. Når hun har kommet tilbake på jobb har hennes arbeidsoppgaver endret seg uten at hun har fått beskjed. Hun jobber som renholder på en skole. Hennes arbeidsområde har blitt mye større enn tidligere. Det er 8 nye områder i tillegg til ordinære områder. Hun har godtatt 5 områder, men ønsker ikke 3 ekstra da det vil medføre ekstra arbeid og belastning. Kan de kreve at hun godtar dette?

Svar:

Utgangspunktet er at arbeidsgiver kan foreta endringer av arbeidsoppgavene så lenge det er innenfor rammen av arbeidsforholdet. Dette er en følge av arbeidsgivers styringsrett som etableres ved inngåelse av arbeidsavtalen. Arbeidstaker på sin side plikter å etterleve endringene som arbeidsgiver rettmessig pålegger i medhold av styringsretten. Det kan være utfordrende å vurdere om en aktuell endring faller innenfor rammen av styringsretten eller ikke. Det mest sentrale i vurderingen er hvor vesentlig endringene er. Hvis stillingen mister sitt særpreg og dermed sitt grunnpreg, er endringene som regel utenfor arbeidsgivers styringsrett. Arbeidsgiver må i så fall gå veien om endringsoppsigelse.

Fra hva du beskriver så forstår jeg det som at arbeidsoppgavene i det vesentlige er det samme, men at det er snakk om større arbeidsmengde. Dersom arbeidsmengden er såpass stor at det medfører at arbeidstaker ikke rekker å utføre arbeidsoppgavene innenfor det ordinære arbeidstiden, kan det tale for at endringen er utenfor arbeidsgivers styringsrett. Jeg vil anbefale din kone å ta en samtale med arbeidsgiver, der det bes om en tilbakemelding på arbeidsgivers vurdering av endringen, gjerne sammen med tillitsvalgt. Det kan da vises til den økte belastningen, og bes om arbeidsgivers tilbakemelding på hvordan dette skal fungere i praksis.

Del denne artikkelen: