Kjøp og salg av nye gjenstander
Innhold
Endringer i forbrukerkjøpsloven fra 1. januar 2024
Kan man heve bilkjøp hvis leveransen er forsinket?
I 2022 bestilte vi en bil via en bilforhandler med leveringstid november 2022. Vi tok kontakt med dem i slutten av november, og fikk bilen har estimert ankomst i mars 2023. Vi tok kontakt med dem igjen, og fikk vi beskjed at bilen befinner seg i Drammen på grunn logistikkproblem. Vi lurer på om vi kan trekke oss fra kontrakten uten noe kostnader til oss.
Feil toll på Internett-kjøp
Kjøpte SUP-brett online mars 21. Ble rot med toll, da avsender hadde skrevet korrekt og for høy kjøpspris på dokumentene. Dette ble rettet og jeg sendte dokumentene til konsulent i FedEx like etter. I desember 2022 kontaktet FedEx meg og de har kreditert meg for toll i 2021, jeg må betale. Jeg spør etter dokumentasjon men konsulent jeg sendte de riktige dokumentene til har sluttet. Ingen spor i systemet. FedEx har krav og tidsfrister til oss. Men de har vel også tidsfrister på sende ut krav?
Får ikke tilbake vare jeg ikke har fått betalt for
Jeg har solgt en vare til et selskap som har gått konkurs uten å ha betalt for varen. Advokaten som styrer boet mener jeg ikke kan få igjen varen, men jeg kan få kjøpe den. Prisen han krever er veldig høy, jeg får heller ikke se varen og aner ikke hva slags stand den er i. Selskapet skylder meg totalt ca 120 000,- men den varen det er snakk om er bare 8000,- Er det ikke rett og rimelig at jeg får igjen varen? Kan en advokat som styrer boet bestemme pris på en maskin han ikke vet noe om?
Kan selger heve kjøpet av klokke?
Fikk tilbud pr. e-post fra forhandler (FH) på en klokke til kr. 115 000. Jeg bekreftet kjøpet pr. e-post. FH opplyste at de ville sende en rabattkode. I e-post fra FH med rabattkode står det at koden kun er gyldig i en time. Timen var allerede utløpt da jeg åpnet e-posten, men jeg gjennomførte kjøpet som ble bekreftet. Dagen etter ble kjøpet hevet av FH. Siden timesfristen ikke ble oppgitt i tilbudet fra FH mener jeg min bekreftelse på kjøpet gjelder og FH må selge meg klokken til avtalt pris?
Hvem skal jeg reklamere til om feilvare?
Jeg ønsker å reklamere på en vare jeg har kjøpt. Kan jeg reklamere direkte til produsent når deres kontaktopplysninger står på varen? Eller må det gå via bedriften jeg kjøpte varen av? Hvis jeg tar dette med bedriften jeg kjøpte varen av regner jeg med at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis denne bedriften tar saken videre med sin leverandør, forholder de seg da til kjøpsloven?
2019-modell bobil var egentlig fra 2018
Kjøpte en bobil av bobilforhandler ny. 2019-modell, første gang registrert 2020. Etter en tid kommer det for dagen at bilen er fortollet inn i Norge august 2018. Spørsmål er da, har jeg kjøpt en bil hvor selge opplyser feil år. Har jeg da mulig betalt for mye? Garanti ? Det var ved garanti jeg oppdaget tvilen på bilens alder. Da fabrikk ikke ville godta reklamasjonen pga at det var en 2018-modell. Bil til nesten 145 m,- Fire måneder etter var pris på innbytte i en større gått ned 3 H,-
Hva skjer hvis elbilen leveres senere enn avtalt?
Har bestilt elbil høsten -21 kontrakten sier antatt levering uke /år -42/22 seneste levering uke/år- 52/22. Hvilke rettigheter har jeg hvis bilen ikke er levert innen uke 52/22?