Forsikringsselskap vil vente med utbetaling
05. mai 2021
·
spørsmål
Har en samboer som har fått hjerneskade ved uhell (fall). Hun er forsikret med ulykkesforsikring. Skaden fant sted 10. mnd. i 2019. Hun er fremdeles preget av skaden i form av "demens", har i tillegg fått epilepsi og sterkt nedsatt lukt og smaksans. Forsikringsselskapet vil vente å se, før det utbetales erstatning. Har de lov til det?
Les mer
Gjensidige har avsluttet inntektssikringsavtale
01. jul 2020
·
spørsmål
Bought Inntektssikring from Gjensidige in 2015. Paid premium in full every month. After 5 years Gjensidige informed me that they are terminating the scheme because of COVID-19 the economy is very bad. Should this be allowed in a country like Norway? The little man paid for 5 years thinking that when the bad times come he will be supported but when the bad times came, the big corporation took all the money and ran away? I would like to know my rights here, please.
Les mer
Forsikringskrav – pass på meldefrist ved forsikringskrav
19. aug 2015
·
artikkel
Ifølge forsikringsavtaleloven må du melde et erstatningskrav til forsikringsselskapet innen ett år etter at du fikk kunnskap om de forholdene som ligger til grunn for kravet. Hvis du ikke overholder meldefristen, har du i utgangspunktet tapt retten til erstatning. Men det er mange problemstillinger knyttet til meldefristen, og i en del situasjoner kan du ha […]
Les mer
Erstatning – kan forsikringsselskapet redusere erstatningen?
13. aug 2015
·
artikkel
I de fleste skadeoppgjør vil forsikringsselskapene rutinemessig vurdere eller undersøke om forsikringstakeren har vært uaktsom. Før et forsikringsselskap kan redusere eller avslå en erstatningsutbetaling, må selskapet bevise eller sannsynliggjøre at forsikringstakeren har forårsaket skaden ved å opptre uforsvarlig eller uforstandig. Grov og simpel uaktsomhet Loven skiller mellom simpel (vanlig) og grov uaktsomhet, avhengig av hvor […]
Les mer
Forsikringsoppgjør- gratis behandling i Finansklagenemnda – forsikringsoppgjør
12. aug 2015
·
artikkel
Finansklagenemnda behandler saker om forståelsen av forsikringsvilkår eller lovgivning av betydning for forsikringstakers rettigheter. Finansklagenemnda er opprettet av Forbrukerrådet, Næringslivets Hovedorganisasjon og Norges Forsikringsforbund. Nemnden har fem medlemmer. Frist på seks måneder ved forsikringsoppgjør Fristen for å kreve nemndbehandling er seks måneder regnet fra det tidspunkt du mottar et avslag eller et tilbud fra forsikringsselskapet. […]
Les mer
Yrkessykdom – uenighet om årsaker til yrkessykdom
12. aug 2015
·
artikkel
Yrkessykdom er en sykdom som skyldes at du har vært utsatt for langvarig, skadelig påvirkning på arbeidsplassen eller i arbeidsforholdet. Yrkesskader er fysiske skader som skyldes en ulykke eller et uhell på arbeidsplassen. Kriterier for yrkessykdom Listen over kriterier som må være oppfylt for å du skal få aksept for at en sykdom er en […]
Les mer
Voldsoffer – du kan få voldsofferstatning fra staten
12. aug 2015
·
artikkel
Fra 30. mars 2012 ble den øvre grensen for voldsoffererstatning økt fra 40 G til 60 G. Grensen kan imidlertid fravikes i særlige tilfeller, eksempelvis der ofrene etterlater seg mange små barn. Endringene gjelder for handlinger som er funnet sted 1. januar 2011 eller senere. I 2005 ble det behandlet flere søknader om voldsoffererstatning enn […]
Les mer
Forsikringsoppgjør – vanskelige forsikringsoppgjør etter brann
05. aug 2015
·
artikkel
Forsikringsselskapene har egne eksperter som både utreder brannårsaken og vurderer omfanget av skadene, herunder hva det vil koste å bygge opp igjen eller renovere en bolig etter en brann. Slike vurderinger vil alltid ha et visst innslag av skjønn, og dermed er det rom for diskusjon. Forsikringstakere som er ikke er enige i vurderingene fra […]
Les mer
Boligsalg – stadig flere boligsalg havner i retten – hjemforsikring
05. aug 2015
·
artikkel
Boligselgeres lovbestemte ansvar for feil og mangler ved boligen har bidratt til at stadig flere boligselgere kjøper en eierskifteforsikring. Hvis de skulle bli saksøkt av misfornøyde boligkjøpere, dekker forsikringsselskapet erstatningsbeløpet og hovedtyngden av advokatomkostningene. Vilkåret i de aller fleste eierskifteforsikringer er at selgeren har oppfylt sin opplysningsplikt. Hvis selgeren har tilbakeholdt opplysninger om feil og mangler […]
Les mer
Pass på klagefristen ved feil eller mangler
05. aug 2015
·
artikkel
Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer