Reklamasjon
Innhold
Reklamere på rørbytte i sameie
Sameiet jeg bor i hadde en rørfornyelse for alle beboere for 2-3 år siden. Det viser seg at mine rør går fortere tett etter dette, og en annen rørlegger har påvist betydelig feil i arbeidet med for mye epoxy i mine rør, slik at vannet ikke har passasje. Styreleder mener vi ikke kan reklamere, og at jeg må bekoste dette selv. Jeg mener dette er sameiets ansvar, siden arbeidet er gjort i regi av dem. Det er vel ikke riktig at hver enkelt beboer må bekoste feil som er gjort i felles regi?
Solgt bruktbil har ikke garanti allikevel
Jeg solgte en bil for straks 2 år siden (om 5 dager). Jeg ble fortalt at bilen hadde 7 års garanti når jeg kjøpte den, så derfor ble det skrevet i en kontrakt mellom meg (selger) og kjøper. Han har nå blitt fortalt av Volvo-forhandler at bilen ikke står registrert med 7 års nybil garanti allikevel. Jeg har kontaktet Volvo-forhandleren jeg kjøpte den av, og dette ser ut til å stemme da de har skrevet dette i kontrakten. Hva gjør jeg nå? Har kjøper noen rettigheter her?
Elektriker retter ikke opp feil
Vi har i en dom etter avhendingsloven. Fått gjennom at et elektrikerfirma skal rette opp i feil som de hadde gjort. Etter å ha fikset et par ting, så dukker de ikke opp i det hele tatt, og de kommer stadig med nye unnskyldninger for å ikke gjøre resten; sykdom, venter på deler etc. Og i tillegg så kommer de ikke en dag de sa de skulle komme, vi tar fri fra jobb. Ingen beklagelse, ingenting skjer, bare bortforklaringer. Selger av hytta er i byggebransjen, og vi mistenker svart arbeid.
Reklamert på byggefirma
Har en sak med ett byggefirma angående reklamasjon på utvendig rekkverk. Vi har holdt på i 2 år og purra via e-post, tlf, meldinger og møtt opp på kontoret. Vi får ingen tilbakemelding på om vi får erstatning eller kva som skjer vidare i saken. Reklamasjonen går ut i september 2025. Kva bør vi gjere no?
Er det for sent å heve kjøpet av snøfreser?
Kjøpte ny snefreser fra en nettbutikk desember 2024. I januar 2025 fikk jeg feil på freseren som ikke kan brukes. Tok kontakt med nettbutikk som ba meg ta kontakt med et verksted 600 km fra min adresse. Var i kontakt med dette verkstedet som ikke kunne love feilsøking og rep samme dag. Ba nettbutikk om alternativt verksted nærmere. Utrolig mange eposter fram og tilbake uten at freseren er fikset. Ba før påske om heving av kjøpet. Fikk melding i dag om at det er for sent . Finnes det tidsfrist?
Tilbakebetalingskrav etter kjøp av valp
Jeg solgte en valp som var frisk med helseattest fra veterinær da den var 10 uker gammel i august 2023. I desember 2024 får kjøper beskjed fra veterinær om at hunden har allergi. Først i april sender kjøper en reklamasjon til meg som selger. Kjøper krever tilbakebetaling av kjøpesummen samt alle utgifter hun har hatt i hele hundens liv, som vaksiner, veterinærbesøk, hundekurs, forsikringer, mat, medisiner osv., til sammen over 100 000 kroner. Kan en kjøper kreve slike utgifter tilbake fra selger, eller kun kjøpesummen?
Reaksjon etter kjemisk peel
Hvis man har tatt kjemisk peel og fikk reaksjoner etter dette og legen har undersøkt og beviste at det er pga kjemisk peel. Kan man kreve refusjon fra behandler?
Endringer i forbrukerkjøpsloven fra 1. januar 2024
Kan jeg reklamere?
Kjøpte helt ny leilighet i april 2019. Har fått problemer med ventilasjonsanlegget. Gjelder da reklamasjonsretten?
Reklamasjonsfristen har gått ut
Bor i et sameie fra 2016. Byggherren har hatt et firma til å sette opp gatelys med 5 lysmaster i sameiet. Reklamasjonsfristen på fem år er gått ut. Det har både før og etter fristen vært problemer med belysning på 4 av de 5 mastene. Vi ønsker at montør skal komme tilbake og gjøre feilsøk i tennskap, kabler, master, samt utskifting av pærer kostnadsfritt. Dette med dokumentasjon på at pærene skal ha en levetid på mellom 100.000 til 200.000 timer. Hvilke råd kan dere gi oss?
Reklamasjonstid på ventilasjonsanlegg
Jeg har et spørsmål om reklamasjonstid. Har et ventilasjonsanlegg som sluttet å virke i mars i år, det er litt over 3 år gammelt. Det var blitt hull i en varmeveksler og kjølemiddel var lekket ut. Reparasjonskostnadene på alt dette kom på over 100.000,-. Jeg lurer på er om vi kan reklamere på dette ettersom forventet levetid er på mer enn 5 år?
Får ikke igjen penger for avlyst kurs
Jeg kjøpte for en stund tilbake et dagskurs for å ta båtførersertifikat av TryggOmbord.no. De reklamerer med at man fullfører kurset innen en dag, men fant ut i etterkant at det ikke stemte. Du får kursing en dag, men må booke separat for å ta eksamen. Det var i tillegg flere avlysninger av fysisk dagskurs som førte til at jeg ikke fikk deltatt på de gjenstående datoene. Da jeg ba om refusjon (ettersom de ikke kunne tilby fysisk dagskurs) ble jeg informert om at dette ikke var mulig. Lovlig?
Feil på bruktbil
12.05.22 I've bought 5yo mercedes for almost 360 000 NOK from firma. 02.01.23 I couldn't start the car. I called my insurance (I pay super kasko)so they took it to verksted. After 3 months they found some electrical problem cost of reperasjon 83 000 NOK. Insurance refused to cover it! I contacted seller, he told they probably can fix it cheaper but he said it's still me who have to pay for reparasjon. He only sells premium cars and given me 1 month warranty. I'm 4th month without a car. Any hope for me?
Montør skadet overskap: – Hva kan jeg kreve?
Jeg har kjøpt et kjøkken fra Power. Montøren deres skadet det ene overskapet, som står i midten, hvor det står ventilator. De skal sende en annen montør, for å rette opp feilen, men siden skapet står i midten må de rive nesten halvparten av kjøkkenet Det blir dyrt for dem. Jeg tror de kommer til å velge å tette hullene eller å lappe på. Det blir ikke original, hvis de lapper på den. Kan jeg kreve erstatning og prisavslag både fra montør/Power? Hva er deres anbefaling?
Hvem skal jeg reklamere til om feilvare?
Jeg ønsker å reklamere på en vare jeg har kjøpt. Kan jeg reklamere direkte til produsent når deres kontaktopplysninger står på varen? Eller må det gå via bedriften jeg kjøpte varen av? Hvis jeg tar dette med bedriften jeg kjøpte varen av regner jeg med at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis denne bedriften tar saken videre med sin leverandør, forholder de seg da til kjøpsloven?
Selger vil ikke dele på kostnader til reparasjon
Jeg kjøpte en påhengsmotor 2017-modell i Osloområdet privat. Tok med denne til hytte på Sørlandet et par uker senere, det viste seg da at motor ikke virket som den skulle. Jeg leverte til verksted lokalt uten å melde til selger først. De fant urenheter i forgasser og utbedret dette. Jeg spurte så om selger kunne dele verkstedregning med meg, noe selger ikke er villig til da jeg ikke informerte om feilen først. Mister jeg rettigheter ved å få utført rep før jeg kontakter selger?
Klage på feil på gammel bruktbil
Solgte en 18 år gammel bil, der jeg brukte NAF-kontrakt og der det står at bilen selges som forevist uten noen garanti eller bytterett. Selger fraskriver seg ansvar på feil etter salget. Kjøper vil heve kjøpet etter at det har blitt ulyd i bilen. Dette må ha kommet i ettertid da jeg ikke hadde registrert dette i min eie. Han sjekket og prøvekjørte bilen også før salget. Etter min mening så har han ikke krav på heving etter og ha signert en slik kontrakt. Feil i ettertid kan jeg ikke forutse.
Mangler ved bruktbil
For 2 år siden kjøpte jeg en bil via merkeforhandler. Bilen ble levert godkjent og med fullstendig servicehefte. Brått fikk jeg motorstans, uten noen form for varsling om det. Viste seg at AC-reim var røket. Tok kontakt med forhandler for 2 mnd siden, og la fram ønske om reparasjon. Dette grunnet reimen skulle vært skiftet samtidig med registerreim, etter bilens og merkes intervall. Dette var ikke blitt gjort, noe de var enig i. De vil ikke ta denne kostnaden på seg. Hva gjør jeg?
Bruktbil med store feil og mangler
Kjøpte en bruktbil (Mercedes Benz B180/ 2010 modell/kjørt ca 170k km) fra forhandler juni i år for 65 000,-, kjørte bilen til NAF test i august. Funnet en vesentlige feil og mangler på bilen. Varslet forhandleren i august, men de svarte med at det er vanlig ''slitasje'' på bruktbil og reklamasjonen (garanti) dekker ikke skader/mangler iht. NAF-rapporten.
Brukt boblebad ikke lenger dekket av garanti
Har kjøpt et boblebad for 3 år siden av privatperson, som kjøpte boblebadet nytt for 4,5 år siden. Snakket med butikken boblebadet ble solgt fra, de sa dette var under garanti, men når de søkte opp navnet mitt, stod varen i en annens navn, men riktig serienummer, sa de at garantien ikke gjelder ved videresalg. Har jeg rett på noe? Et varmeelement til kr ca 5000 som sluttet å fungere, samt lekkasje i badet. Er varmeelementet jeg ønsker å få dekket av garanti.