Reklamasjon på ødelagt printer
02. sep 2022
·
spørsmål
In May 2020 our company bought a wall printer for €35 000 from a German company. We got it only in September 2021, but since then the printer keeps failing and we want to get a full refund for faulty product because company can't fix it. They already had 4 attempts, but the printer is still not working. Almost one year has passed since we got the printer but it still doesn't work. What legal options do we have here?
Les mer
Ønsker å heve kjøp av klokke
23. mar 2022
·
spørsmål
For 2 år siden kjøpte jeg smartklokke, og før reklamasjonen gikk ut ble den sendt inn til reparasjon for en betydelig feil. Dette endte med at de byttet klokken i en "ny" klokke, men nå etter 2-3 uker stoppet touchskjermen på den "nye" klokken å fungere. Klokke: Active 2 samsung (kjøpspris 4000 kr). Ønske mitt er da å få hevet kjøpet og få pengene tilbake, hvert fall halvparten fordi første reparasjonstiden tok 1 måned, og den her tar sikkert ENDA lenger, noe jeg ikke har tid til.
Les mer
Bilkjøp – mange tvister om bilkjøp
13. aug 2015
·
artikkel
Forbrukerrådet mottar også en del klager på håndverkertjenester. Rørleggere kommer dårligst ut på denne delen av klagestatistikken. Misnøye med håndverkertjenester ender ikke sjelden med at forbrukere søker hjelp hos advokat. Årsaken til dette er at tvister om utførelse av håndverksarbeider kan dreie seg om betydelige beløp. En advokat kan blant annet bistå med hvordan […]
Les mer
Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder
13. aug 2015
·
artikkel
Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer
Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU
12. aug 2015
·
artikkel
Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer
Pass på klagefristen ved feil eller mangler
05. aug 2015
·
artikkel
Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer
Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel
05. aug 2015
·
artikkel
Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer