Reklamasjon

Innhold

Erstatning for syk katt

13. jan 2023 · spørsmål

Vi har solgt en katt som er uvaksinert og uten kontrakt. I dette tilfellet har kjøper oppdaget at den andre katten i hjemmet deres er blitt syk, og i den sammenheng testet begge kattene for kattepest, og begge er positive til dette. En katt kan overleve kattepest. men fortsatt bære det i opptil flere måneder. Nå krever de erstatning for veterinærutgifter og at vi tar tilbake katten som vi gjør med glede, men har de krav på erstatning for noe som er helt ute av vår kontroll?

Les mer

Kjøper vil levere tilbake bil

13. jan 2023 · spørsmål

Kjøper ønsker å heve kjøpet av en bil jeg solgte etter at det viste seg at den var i dårligere stand en det vi visste. Hva skal jeg da betale av det han har gjort med bilen? Han har byttet diverse små deler, polert og lakkbehandlet bilen til et firma noe jeg vil gjette kostet rundt 10k dette for at bilen skal se bedre ut men ingenting som har med den slitasjen som ble oppdaget. Hvem skal koste frakten av bilen? Han bor i sør og jeg i nord.

Les mer

Reklamere på kjøp av hund

13. jan 2023 · spørsmål

Kjøpte en 1 år gammel Rottweiler for 1 døgn siden. Når jeg kom hjem med han og skulle ta han ut av buret i bilen så angrep han meg. Jeg måtte til legevakt. Jeg informerte selger om dette om morgenen etterpå. Jeg sa at jeg ville se det an pga nytt miljø for hunden. Men da han viste aggresjon mot sønnen min da han kom på besøk utpå ettermiddagen, så sendte jeg melding om at jeg ønsket å returnere hunden. Fikk da til svar at det var uaktuelt med angrerett eller heving av kjøp. Hva gjør jeg nå?

Les mer

Kranglet om bilkjøp i over et år

13. jan 2023 · spørsmål

Hva må jeg gjøre for at jeg skal komme meg ut av et bilkjøp som jeg har kranglet om ca 1år? Den store feilen er jo at varmeanlegget ikke fungerer. Det ble jo oppdaget i sommer, kunne ikke bruke bilen da varmen kom! Hadde bilen inne på verksted. De konstaterte at det var lekkasje, annen feil, kunne ikke fylle anlegget! Tiden har gått med mye venting på bilen, for han skulle reparere! Etter alle frem og tilbake turer til verksted, fikk jeg en NAF-test på bilen! Det ble enda en nedtur! Bilen står nå!

Les mer

Reklamere på ødelagt pergola

13. jan 2023 · spørsmål

Kjøpte en pergola sommeren 2020 fra en butikk. 5 års reklamasjon. Ett år senere går denne butikken konkurs og samme eier åpner en ny butikk med samme møbler, samme pergolaer etc. Med andre ord er alt helt identisk. Vår pergola knakk i to for noen dager siden. Vi tok kontakt med eieren der han svarte noe som "den butikken dere kjøpte fra er dessverre konkurs dere kan ikke heve kjøpet". Han selger jo fortsatt identiske pergolaer, men i ny butikk. Har vi noen rettigheter her?

Les mer

Klage på elektrofirma

15. nov 2022 · spørsmål

Jeg engasjerte nylig ett elektrofirma for å bytte dimmer til 5 downlights i yttergangen. Først ble det montert feil dimmer, slik at det ikke ble lys i downlightsene. Det ble dermed hentet og montert en annen dimmer. Det ble da lys i taket. 10 min etter elektriker drar dør 2 av 5 downlights. Jeg sender sms til elektrikeren om dette og ber de komme å utbedre. Jeg har også sendt skriftlig reklamasjon. De mener det ikke er grunn for reklamasjon. Kan jeg holde tilbake betaling?

Les mer

Reklamasjon på ødelagt printer

02. sep 2022 · spørsmål

In May 2020 our company bought a wall printer for €35 000 from a German company. We got it only in September 2021, but since then the printer keeps failing and we want to get a full refund for faulty product because company can't fix it. They already had 4 attempts, but the printer is still not working. Almost one year has passed since we got the printer but it still doesn't work. What legal options do we have here?

Les mer

Ønsker å heve kjøp av klokke

23. mar 2022 · spørsmål

For 2 år siden kjøpte jeg smartklokke, og før reklamasjonen gikk ut ble den sendt inn til reparasjon for en betydelig feil. Dette endte med at de byttet klokken i en "ny" klokke, men nå etter 2-3 uker stoppet touchskjermen på den "nye" klokken å fungere. Klokke: Active 2 samsung (kjøpspris 4000 kr). Ønske mitt er da å få hevet kjøpet og få pengene tilbake, hvert fall halvparten fordi første reparasjonstiden tok 1 måned, og den her tar sikkert ENDA lenger, noe jeg ikke har tid til.

Les mer

Bilkjøp – mange tvister om bilkjøp

13. aug 2015 · artikkel

Forbrukerrådet mottar også en del klager på håndverkertjenester. Rørleggere kommer dårligst ut på denne delen av klagestatistikken. Misnøye med håndverkertjenester ender ikke sjelden med at forbrukere søker hjelp hos advokat. Årsaken til dette er at tvister om utførelse av håndverksarbeider kan dreie seg om betydelige beløp.   En advokat kan blant annet bistå med hvordan […]
Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

13. aug 2015 · artikkel

Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

12. aug 2015 · artikkel

Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer

Pass på klagefristen ved feil eller mangler

05. aug 2015 · artikkel

Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer

Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel

05. aug 2015 · artikkel

Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer