Forsikringer

Innhold

Klage på avslag på barneforsikring?

13. des 2023 · spørsmål

Sønnen min røk fremre og side korsbånd i tillegg til skade på menisk i en håndballkamp (duell med motspiller, fintebevegelse). Han har Storebrand Super Barneforsikring. De har nå svart at dette ikke blir dekket i forhold til verken medisinsk invaliditet eller behandlingsutgifter ved ulykke. Grunnen er at ulykkesskade defineres som skade på legemet forårsaket ved en plutselig ytre begivenhet. Kan/burde dette klages på?

Les mer

Forsikringskrav – pass på meldefrist ved forsikringskrav

19. aug 2015 · artikkel

Ifølge forsikringsavtaleloven må du melde et erstatningskrav til forsikringsselskapet innen ett år etter at du fikk kunnskap om de forholdene som ligger til grunn for kravet. Hvis du ikke overholder meldefristen, har du i utgangspunktet tapt retten til erstatning. Men det er mange problemstillinger knyttet til meldefristen, og i en del situasjoner kan du ha […]
Les mer

Erstatning – kan forsikringsselskapet redusere erstatningen?

13. aug 2015 · artikkel

I de fleste skadeoppgjør vil forsikringsselskapene rutinemessig vurdere eller undersøke om forsikringstakeren har vært uaktsom. Før et forsikringsselskap kan redusere eller avslå en erstatningsutbetaling, må selskapet bevise eller sannsynliggjøre at forsikringstakeren har forårsaket skaden ved å opptre uforsvarlig eller uforstandig. Grov og simpel uaktsomhet Loven skiller mellom simpel (vanlig) og grov uaktsomhet, avhengig av hvor […]
Les mer

Forsikringsoppgjør- gratis behandling i Finansklagenemnda – forsikringsoppgjør

12. aug 2015 · artikkel

Finansklagenemnda behandler saker om forståelsen av forsikringsvilkår eller lovgivning av betydning for forsikringstakers rettigheter. Finansklagenemnda er opprettet av Forbrukerrådet, Næringslivets Hovedorganisasjon og Norges Forsikringsforbund. Nemnden har fem medlemmer. Frist på seks måneder ved forsikringsoppgjør Fristen for å kreve nemndbehandling er seks måneder regnet fra det tidspunkt du mottar et avslag eller et tilbud fra forsikringsselskapet. […]
Les mer

Yrkessykdom – uenighet om årsaker til yrkessykdom

12. aug 2015 · artikkel

Yrkessykdom er en sykdom som skyldes at du har vært utsatt for langvarig, skadelig påvirkning på arbeidsplassen eller i arbeidsforholdet. Yrkesskader er fysiske skader som skyldes en ulykke eller et uhell på arbeidsplassen. Kriterier for yrkessykdom Listen over kriterier som må være oppfylt for å du skal få aksept for at en sykdom er en […]
Les mer

Voldsoffer – du kan få voldsofferstatning fra staten

12. aug 2015 · artikkel

Fra 30. mars 2012 ble den øvre grensen for voldsoffererstatning økt fra 40 G til 60 G. Grensen kan imidlertid fravikes i særlige tilfeller, eksempelvis der ofrene etterlater seg mange små barn. Endringene gjelder for handlinger som er funnet sted 1. januar 2011 eller senere. I 2005 ble det behandlet flere søknader om voldsoffererstatning enn […]
Les mer

Forsikringsoppgjør – vanskelige forsikringsoppgjør etter brann

05. aug 2015 · artikkel

Forsikringsselskapene har egne eksperter som både utreder brannårsaken og vurderer omfanget av skadene, herunder hva det vil koste å bygge opp igjen eller renovere en bolig etter en brann. Slike vurderinger vil alltid ha et visst innslag av skjønn, og dermed er det rom for diskusjon. Forsikringstakere som er ikke er enige i vurderingene fra […]
Les mer

Boligsalg – stadig flere boligsalg havner i retten – hjemforsikring

05. aug 2015 · artikkel

Boligselgeres lovbestemte ansvar for feil og mangler ved boligen har bidratt til at stadig flere boligselgere kjøper en eierskifteforsikring. Hvis de skulle bli saksøkt av misfornøyde boligkjøpere, dekker forsikringsselskapet erstatningsbeløpet og hovedtyngden av advokatomkostningene. Vilkåret i de aller fleste eierskifteforsikringer er at selgeren har oppfylt sin opplysningsplikt. Hvis selgeren har tilbakeholdt opplysninger om feil og mangler […]
Les mer

Pass på klagefristen ved feil eller mangler

05. aug 2015 · artikkel

Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer